Oleh itu, kita mengalu-alukan cadangan Muhyiddin kelmarin untuk Kementerian Pelajaran merombak dan menstruktur semula kurikulum sukan peringkat sekolah rendah dan menengah berikutan dalam tempoh 20 tahun kebelakangan ini, aktiviti sukan sekolah seolah-olah dipinggirkan, sering terkebelakang berbanding aktiviti lain sekali gus menenggelamkan kegemilangan sukan yang pernah menjadi kebanggaan pelajar. Berikutan itu, semua aktiviti dan kalendar sukan peringkat sekolah akan disusun semula supaya lebih teratur dan padat dengan pelbagai program pembangunan peringkat akar umbi. Antara pendekatan yang akan diberi perhatian khas dalam mencapai matlamat itu ialah mengasingkan sukan daripada kokurikulum lain serta melantik pegawai khusus menjaga pembangunan sukan sekolah. Kita percaya langkah itu berada di landasan betul kerana kegemilangan sukan seharusnya bermula di peringkat awal bagi melahirkan pelapis pelbagai jenis sukan untuk negara pada masa akan datang. Kita sedar baru-baru ini ramai kecewa apabila Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) menggugurkan 24 acara sukan dalam kalendar tahunan 2010 tetapi Kementerian Pelajaran mengumumkan peruntukan RM89 juta bagi mengembalikan semula acara berkenaan. Satu lagi permasalahan pada peringkat sekolah ialah ketiadaan jurulatih sukan dan kebanyakannya adalah guru biasa yang ditugaskan membimbing pelajar dalam pelbagai jenis sukan. Aspek ini juga perlu difikirkan oleh kementerian. Bagaimanapun, satu lagi aspek ialah kesediaan ibu bapa untuk menerima perubahan itu nanti, kerana ramai ibu bapa pasti mahukan anak mereka menumpukan perhatian untuk kecemerlangan akademik. Apa yang perlu dilakukan oleh kementerian ketika merombak semula kurikulum ialah supaya acara sukan untuk murid diadakan tanpa menjejas kelas akademik mereka.
(Sumber dari Berita Harian, 21/02/2010)
0 ulasan:
Catat Ulasan