Sabtu, 27 Februari 2010

bharian: Laporan khas: Peningkatan kes jenayah warga asing ancaman baru rakyat tempatan

Azrul Affandi Sobry

Kerajaan tak boleh terlalu ghairah galak kemasukan pelancong sedangkan mekanisme penguatkuasaan lemah untuk pantau aktiviti melencong

PELANCONGAN atau keselamatan dalam negara, mana lebih utama? Jika diamati kepada rekod keluar masuk warga asing ke negara ini pada tahun lalu iaitu sebanyak 28 juta orang, ia pastinya menggambarkan satu kejayaan membanggakan kepada sektor pelancongan.

Namun, jika diamati dalam satu aspek lain pula, ia seharusnya mendatangkan kebimbangan kerana pada masa sama, indeks jenayah di kalangan warga asing juga tidak sedikit dan boleh dikatakan menjadi ancaman kepada rakyat tempatan sendiri.

Meskipun peratusan kes jenayah warga asing berbanding indeks jenayah dalam negara keseluruhannya tidak sebesar mana, apakah ia tidak cukup mendatangkan kegusaran apabila pada tahun lalu saja, sebanyak 105 kes bunuh membabitkan mereka.

Malah, peratusan kes samun berkumpulan menggunakan senjata api oleh warga asing juga agak tinggi sehingga lebih 30 peratus daripada keseluruhan angka kes berkenaan.

Kenapa mereka begitu berani melakukan jenayah di negara kita? Adakah kerana kelemahan penguatkuasaan atau ada faktor sokongan lain yang mendorong mereka memilih untuk membuat onar di Malaysia.

Contohnya, berdasarkan statistik terkini dikeluarkan Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman, ada lima warga negara luar yang begitu banyak melakukan jenayah di sini iaitu Indonesia, Bangladesh, Filipina, Myanmar dan Vietnam yang diakui menjadi warga asing paling ramai berada di negara ini.

Kes jenayah di kalangan warga Indonesia umpamanya paling membimbangkan iaitu 45 kes bunuh, 48 kes rogol, 23 kes cabul kehormatan, samun berkawan bersenjata api (21 kes), samun berkawan tanpa senjata api (236 kes) dan rusuhan (27 kes).

Itu baru kes jenayah kekerasan sedangkan mereka juga jaguh dalam jenayah harta benda iaitu sebanyak 429 kes curi dan 174 kes pecah rumah, namun jaguh sebenar dalam kes jenayah harta benda dimonopoli warga Filipina dengan 617 kes curi dan 267 kes pecah rumah.

Warga Bangladesh pula lebih cenderung melakukan jenayah seksual dengan 10 kes rogol dan 27 kes cabul kehormatan, manakala warga Myanmar dan Vietnam lebih banyak terbabit dengan kes rusuhan iaitu 32 dan 34 kes masing-masing.

Semua angka itu mungkin tidak sebesar mana tetapi apabila sudah semakin ramai warga asing terutama dari lima negara itu semakin agresif mengancam keselamatan rakyat tempatan, langkah drastik perlu diambil dengan melihat semula kaedah kemasukan pelancong ke negara ini.

Walaupun diakui kes jenayah di kalangan warga Indonesia dan Filipina sangat tinggi, kemasukan rakyat negara itu ke negara ini terus meningkat dengan masih banyak sektor dimonopoli oleh warga dua negara itu.

Justeru, memang tepat sekali nada kerisauan yang dilontarkan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Mahmood Adam yang melihat perlunya pengawalan lebih tegas dalam kemasukan warga luar ke negara ini.

Beliau turut menekankan betapa konflik antara pelancongan dan keselamatan dalam negara sering menjadi satu isu yang sukar ditangani, namun sudah sampai masanya kerajaan melihat bagaimana mekanisme yang sesuai dilaksanakan supaya tidak terus berlaku lambakan warga asing di Malaysia.

Malah, beliau sendiri kelihatan teruja ketika menyebut angka 28 juta rekod keluar masuk warga asing ke negara ini pada 2009 yang disifatkan sebagai terlalu banyak dan menjadi antara penyumbang kepada peningkatan kes jenayah dalam negara.

Tidak cukup dengan ancaman jenayah kekerasan dan harta benda, kemasukan terlalu ramai warga asing ini juga sebenarnya turut memberi kesan negatif kepada pelbagai aspek lain termasuk pendedahan kepada produk bahaya dari luar seperti ubatan dan alat perangsang seks yang kini dilihat begitu banyak dijual di kaki lima sekitar Kuala Lumpur.

(Sumber dari Berita Harian, 24/02/2010)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...