Isnin, 22 Februari 2010

Jangan swastakan kursus pembantu rumah: MTUC

PETALING JAYA: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) hari ini meminta kerajaan agar tidak menswastakan kursus 'menyesuaikan diri' bagi majikan dan pembantu rumah warga asing kerana langkah itu boleh membebankan pekerja.

"Entiti swasta akan mengenakan kos kepada majikan dan majikan akan mengenakannya kepada pekerja mereka," kata Setiausaha Agungnya, G Rajasegaran.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam bahawa mulai bulan depan semua majikan dan pembantu rumah warga asing mereka diwajibkan menghadiri kursus separuh hari itu bertujuan meningkatkan perhubungan dan persefahaman antara majikan dan pekerja.

“Kursus itu sepatutnya dijalankan oleh pegawai tenaga kerja dan secara percuma. Apa juga kos yang ada patut ditanggung kerajaan yang boleh menggunakan sebahagian daripada levi yang dibayar pekerja asing berkenaan," katanya.

Rajasegaran berkata MTUC juga kecewa kerana menteri berkenaan tidak menyentuh mengenai aspek kontrak dalam perhubungan antara majikan dan pekerja.

“Kami sedang berusaha mendapatkan kontrak yang terikat dengan undang-undang, justeru kalau ada permasalahan pihak terbabit akan termaktub di bawah kontrak berkenaan.

"Apa yang diperkenalkan kerajaan hanya peraturan yang tidak mempunyai impak perundangan dan sukar untuk dilaksana," katanya.

MTUC juga kesal kerana cadangan pembantu rumah diberi cuti sehari dalam seminggu seperti yang dipersetujui tahun lalu tidak dilaksanakan.

Beliau berharap kerajaan akan menunjukkan komitmen yang lebih dalam menjaga kepentingan pembantu rumah di negara ini.

Sementara itu difahamkan Kedutaan Indonesia di sini telah mewajibkan semua majikan menandatangani kontrak dengan pekerja mereka sebelum boleh memperbaharui pasport pembantu rumah masing-masing.

Kontrak itu meletakkan gaji minimum RM600 sebulan bersama beberapa syarat lain bagi memastikan layanan yang wajar terhadap pembantu rumah mereka. - Bernama

(Sumber dari Berita Harian, 22/02/2010)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...