Ahad, 28 Februari 2010

bharian: Kerangka ekonomi baru tekan konsep perkongsian awam-swasta

TAPAH: Kerangka ekonomi baru yang akan diumumkan Julai ini memberi penekanan kepada peranan sektor swasta dalam memacu pertumbuhan ekonomi.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, berkata model baru itu mempunyai tumpuan khas kepada konsep Perkongsian Awam-Swasta atau Public-Private Partnership (PPP).

Katanya, konsep PPP itu menjadi agenda utama untuk dilaksanakan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (2011-2015) bagi membawa keluar negara dari ekonomi pendapatan sederhana kepada pendapatan tinggi.

"Draf kerangka ekonomi baru ini sudah di peringkat akhir dan akan dibentang dalam mesyuarat Kabinet Mac ini untuk mendapat pendangan sebelum diperinci semula.

"Antaranya kita akan memperhebat peranan sektor swasta menerajui pembangunan negara melalui pelaksanaan PPP.

"Pembangunan oleh swasta ini bermaksud kerajaan akan mengkaji bantuan kewangan seperti jika projek bernilai RM200 juta dan memerlukan RM20 juta bagi infrastruktur, kerajaan akan menampung RM20 juta," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau dalam lawatan kerja sehari ke Parlimen Tapah bagi meninjau sendiri pelaksanaan projek pembangunan dalam Rancangan Malaysia Ke-9.


(Sumber dari Berita Harian, 28/02/2010)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...