Beberapa hari lalu, Timbalan Perdana Menteri turut mengumumkan transformasi terhadap kurikulum sukan sekolah rendah dan menengah dalam usaha mengembalikan kegemilangan sukan negara. Malah, jauh lebih penting ialah sukan akan mempromosikan persefahaman, persahabatan, kerjasama dan perkongsian emosi sesama murid yang majmuk untuk dibawa ke dalam kehidupan mereka akan datang. Apabila ada transformasi pada kurikulum pendidikan dan sukan di sekolah maka jangan abaikan tuntutan supaya inti pati kegiatan kokurikulum juga diberi nafas serta pendekatan baru. Kegiatan kokurikulum akan memupuk disiplin, taat setia, kepemimpinan, perpaduan dan sesetengahnya memperkukuhkan lagi imaginasi serta daya usaha seseorang pelajar dalam menggapai matlamat kerjaya masa depan mereka. Untuk mencapai matlamat itu, kerajaan wajar memastikan semua keperluan sokongan membabitkan guru, sistem pengurusan sekolah dan murid yang baru selain logistik seperti makmal, alat bantuan mengajar serta aplikasi komputer yang mesti disediakan secara drastik dan menyeluruh. Ini penting supaya tiada murid melalui proses pengajaran dan pembelajaran secara tidak sempurna. Kesinambungan daripada itu, kerajaan juga wajar melihat keperluan sistem pendidikan peringkat tinggi. Ada sesetengah subjek atau kursus tidak relevan selain tidak memberi penekanan untuk melahirkan tenaga kerja yang benar-benar diperlukan negara sejajar perkembangan global. Jelaslah, transformasi mesti dilaksanakan dalam sistem pendidikan pada semua peringkat yang akan membantu kerajaan dalam memacu negara serta rakyat ke arah mencapai Wawasan 2020.
(Sumber dari Berita Harian, 25/02/2010)
Label:
Malaysiaku
0 ulasan:
Catat Ulasan