Sabtu, 27 Februari 2010

bharian: Maulidur Rasul dekatkan generasi muda dengan Nabi Muhammad

Oleh Abdul Razak Idris

PERARAKAN sempena sambutan Maulidur Rasul kali ini menimbulkan pertikaian kerana ada pihak bersetuju tradisi itu diteruskan dan ada juga melarang program itu dianjurkan sebagai menterjemahkan perasaan kasih sayang terhadap junjungan besar Nabi Muhammad.

Sejak berzaman, perarakan sempena Maulidur Rasul dianjurkan umat Islam di negara ini tanpa ada pandangan sinis masyarakat majmuk.

Ia adalah ekspresi terhadap kasih sayang umat Islam sempena lahirnya pembawa kalamullah.

Rasulullah adalah kekasih umat Islam. Tetapi bagi pihak yang lebih suka bercerita mengenai budaya agama lain, membicarakan mengenai Nabi Muhammad mungkin dianggap sebagai kurang menarik perhatian.

Kita semua jangan terpedaya dengan psikologi songsang yang dibicarakan orientalis sejak dulu. Kepada yang masih kabur kenapa kita wajar menzahirkan kasih serta ingatan terhadap Nabi Muhammad, banyak perkara perlu diberi perhatian.

Adalah menyedihkan apabila isu perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul dijadikan modal politik dengan dilihat seperti upacara tarik tali dan langsung tidak menyumbang kepada kesyumulan Islam sebagai agama rasmi Malaysia.

Apakah budaya dan agama dianggap perkara remeh oleh pihak terbabit. Buka mata kepada perkembangan semasa yang menakutkan apabila bayi dibuang secara berleluasa dan dibakar seperti sampah dan dalam masa yang sama kita menganggap amalan agama tidak penting serta tidak mendatangkan kebaikan.

Tanpa amalan agama disemarakkan dalam masyarakat, apa akan jadi kepada anak yang bakal menjadi pewaris kepemimpinan negara. Apa garis panduan boleh dijadikan sempadan kepada mereka apabila berhadapan dengan isu keagamaan.

Isu membabitkan kepentingan umat Islam terutama perkara berkaitan akidah serta amalan keagamaan tidak boleh dipandang remeh apatah lagi usaha penghapusan program yang memberi kesedaran terhadap nilai murni Islam. Agama bukan soal kecil yang boleh diperbetulkan seperti mengganti minyak hitam dalam enjin kereta atau seperti menambah nilai talian pra-bayar.

Umat Islam perlu sedar, Malaysia yang aman ini kerana agama Islam progresif yang menjadi akidah selama ini.

Bukan kerana kemajuan dan wawasan dibuat tanpa ada asas agama di dada. Oleh itu, pemimpin perlu lantang mempertahankan amalan agama yang menjadi sebahagian syiar Islam.

Berarak atau tidak bukan isu tetapi natijah daripada amalan itu yang menunjukkan penghormatan terhadap insan idola umat Islam yang banyak memberi panduan daripada perkataan dan perbuatan dalam membentuk kehidupan baik di dunia serta akhirat.

Alangkah sedihnya jika generasi akan datang bertanyakan kepada kita siapa Muhammad bin Abdullah sedangkan kita mempunyai banyak peluang memperkenalkan nama hebat itu sama ada secara langsung atau tidak.

Sekurang-kurangnya sambutan meraikan kelahiran Nabi Muhammad setiap tahun menyemarakkan ingatan serta menjawab persoalan yang menjurus kepada riwayat hidup Baginda yang penuh warna dan sumber pendidikan kepada semua lapisan masyarakat.

(Sumber dari Berita Harian, 25/02/2010)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...