Ahad, 28 Februari 2010

bharian: NGO Melayu bergabung

Oleh Haspaizi Mohd Zain
haspaizi@bharian.com.my


KUALA LUMPUR: Sejumlah 76 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu bergabung dan menubuhkan Majlis Perundingan NGO Melayu (MPM) dalam usaha mempertahankan dan melindungi hak-hak Melayu serta agama Islam di negara ini.

NGO yang menyertai MPM ialah Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung, Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia dan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Pada majlis pelancaran semalam, mereka mengingatkan masyarakat bukan Islam di negara ini supaya tidak mencampuri urusan agama Islam.

Peringatan sama turut dilaungkan kepada masyarakat Islam liberal yang kurang pengetahuan mengenai kesucian agama Islam, supaya tidak mempersendakan Islam demi kepentingan peribadi mahupun politik.

Presiden Majlis Bekas-Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Abu Zahar Ujang, berkata ia penting bagi memastikan agama Islam yang menjadi tonggak kepada negara ini tidak diganggu gugat mana-mana pihak.

“Penubuhan MPM ini adalah untuk mempertahankan hak orang Melayu dan juga kesucian agama Islam, perjuangan ini tidak menggugat ataupun menyentuh hak pihak-pihak lain.

“Mereka yang bukan Islam jangan campur tangan dalam hal berkaitan kesucian agama Islam termasuk soal hukum,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas pelancaran MPM di sini, semalam.

(Sumber dari Berita Harian, 28/02/2010)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...