Ahad, 28 Februari 2010

bharian: AEM ke-16 bincang tingkat kerjasama ekonomi

PUTRAJAYA: Mesyuarat Tidak Rasmi Menteri-Menteri Ekonomi Asean (AEM) ke-16 bermula di sini, semalam bagi membincangkan pelbagai usaha ke arah meningkatkan kerjasama ekonomi di kalangan anggota Asean ke arah menjadikan rantau ini sebuah kumpulan ekonomi yang kukuh dan lebih berdaya saing.

Bagi mencapai matlamat itu, langkah bagi meningkatkan lagi hubungan perdagangan sesama negara anggota menjadi antara topik utama perbincangan pada mesyuarat dua hari itu.

Justeru, perbincangan akan menjurus kepada langkah yang boleh diambil bagi meningkatkan tahap perdagangan sesama Asean kepada sekurang-kurangnya 30 peratus hingga 35 peratus setahun pada masa terdekat berbanding 25 peratus ketika ini.

Memandangkan cabaran besar yang dihadapi oleh Asean ketika ini adalah untuk menarik pelaburan langsung asing (FDI), Menteri Ekonomi Asean turut mencari jalan untuk meningkatkan lagi daya tarikan rantau ini sebagai destinasi utama FDI global.

Antara 1995 hingga 2008, Asean menerima FDI berjumlah AS488.9 bilion, manakala pada 2007 rantau ini menerima pelaburan asing berjumlah AS68.5 bilion dan AS$60.4 bilion pada 2008.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang mengetuai delegasi Malaysia pada mesyuarat itu, berkata AEM ke-16 juga membuka peluang kepada menteri terbabit bertukar pandangan ke arah mencapai satu persetujuan kepada pelbagai cadangan untuk meningkatkan integrasi ekonomi.

Sehubungan itu, beliau berkata, mesyuarat kali ini akan membincangkan beberapa isu mengenai pelaksanaan sepenuhnya Kawasan Perdagangan Bebas Asean (Afta), liberalisasi sektor perkhidmatan di bawah Pakej Kelapan bagi 2010, langkah memudahkan pelaburan di rantau ini dan cara untuk menangani jurang ekonomi di kalangan negara Asean dalam mewujudkan satu pasaran tunggal Asean.

“Integrasi ekonomi yang lebih baik di kalangan anggota Asean ini akan meningkatkan lagi daya saing ekonomi Asean,” katanya pada sidang media semalam.

AEM hari ini dijangka dihadiri 10 Menteri Ekonomi Asean, manakala perbincangan peringkat pegawai kanan diadakan semalam.

(Sumber dari Berita Harian, 28/02/2010)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...