Jumaat, 28 Januari 2011

“Wahai anak Adam, jika engkau sabar dan mencari keredhaan pada saat musibah yang pertama, maka Aku tidak meredhai pahalamu selain syurga.”

(HR Ibnu Majah (no: 1597)

 

0 ulasan

Khamis, 27 Januari 2011

ودعا أصدقاء شقيقته | Kawan-kawan yang bergelar ukhti

BTSA 1BTSA 2BTSA 3BTSA 4

Gambar diambil pada 27.01.2011, 1:00 tgh.
Ukhti yang baik جيد شقيقة:
  • Fadzilah Mohd Adnan
  • Rohida Kamis
  • Norhaslina Kamaruzaman
  • Sherrina Khusairi Khusna
Akhi yang baik شقيق حسن:
  • Muhammad Azhar Amirudin


1 ulasan

Saidina Ali bin Abi Talib

Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau

sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku

bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu.

Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai,

maka berilah aku taufik

sebagaimana yang Engkau cintai

-Saidina Ali bin Abi Talib-

0 ulasan

Rabu, 26 Januari 2011

2008 Latest Edition - Did You Know 3.0 - From Meeting in Rome this Year

video

0 ulasan

What is Innovation, Inspiration and Imagine Cup 2008

video

0 ulasan

Majlis Persaraan Dato' Normah (Ketua Pengarah MAMPU) di PICC, 2010

kami
0 ulasan

Happy Birthday Iskandar Chong Wai Kit @ Secret Recipe Precint Diplomatic with Wai Kit and Azhar

210120111100 210120111092 210120111094 210120111095 210120111096 210120111097 210120111098 210120111099
0 ulasan

Jamuan Pagi BTSA, MAMPU @ 14 Januari 2011

140120111064

Waktu ni sedang menunggu ketibaan Dato' KP MAMPU ke Jamuan Pagi BTSA. Pagi ini jugak berlaku scene antara aku dengan S. Pepagi dah kene marah. Tapi yang dicari aku lak tu... Padahal ada lagi insan-insan lain yang boleh dijejaki... Bende remeh jer padahal... Hahaha... Tak per lah, lain kali aku akan lebih berwaspada lagi jika ada event2 yang sepatutnya di atas batu jemala beta! Hahaha... A part of journey that sour some the daily mood ;-)

Satu lagi yang ketara dalam gambar ini ialah... I'M FAT!!! OMG, aku sememangnya tak suka gambar ni langsung, tapi bagus jugak duk tengok badan sendiri yang over-weight.... Uwaaaa.................
0 ulasan

Isnin, 24 Januari 2011

Berita Harian Online | KDN tetapkan 1 tahun had maksimum proses kewarganegaraan

KDN tetapkan 1 tahun had maksimum proses kewarganegaraan


2011/01/24
PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menerusi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kini menetapkan tempoh maksimum satu tahun untuk memproses dan mengeluarkan keputusan berhubung permohonan kewarganegaraan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata sebelum ini, tiada sebarang tempoh ditetapkan di antara permohonan rasmi dibuat sehingga keputusan permohonan itu dikeluarkan.
 
"Kalau dulu penetapan tempoh maksimum pemprosesan permohonan kewarganegaraan tidak wujud tetapi sekarang kita hendak jadikan (tempoh satu tahun sebagai) penanda aras.
 
"Kita hendak memastikan bahawa orang ramai boleh mengetahui sama ada permohonan itu lulus atau tidak...layak atau tidak dalam masa setahun," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pencapaian Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Menteri Dalam Negeri tahun 2009 dan 2010 bagi permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia, permit masuk dan daftar lewat kelahiran, di sini hari ini.

Hishammuddin berkata inisiatif yang dilaksanakan itu ialah untuk mempercepatkan proses membuat keputusan bagi mengelakkan tertangguh tanpa sebarang keputusan untuk tempoh yang tidak munasabah.

Sebelum ini, beliau berkata ada permohonan berkenaan mengambil masa yang lama sehingga berpuluh tahun sebelum keputusan dikeluarkan.
"Perlu diingat juga, inisiatif ini digerakkan tanpa sebarang kompromi terhadap aspek keselamatan dan syarat-syarat asas yang terkandung dalam undang-undang negara," katanya.

Sementara itu, berucap pada majlis tersebut, Hishammuddin berkata dalam tempoh dua tahun lalu, KDN berjaya memproses sebanyak 219,485 permohonan yang meliputi 62,604 permohonan kewarganegaraan, permohonan dan rayuan permit masuk (18,162) dan 138,719 permohonan daftar lewat kelahiran.

Katanya kini semua permohonan yang sedang diproses oleh KDN bagi ketiga-tiga perkara itu adalah permohonan yang diterima bagi tahun semasa dan tiada sebarang kes tertunggak.

Beliau berkata pada tahun ini, KDN mensasarkan untuk melaksanakan sekurang-kurangnya 10 inisiatif di bawah agenda nilai tambah KPI kementerian berkenaan.

Katanya antara inisiatif tersebut ialah wanita bertaraf warganegara yang berkahwin dengan lelaki warga asing boleh memohon kewarganegaraan bagi anak yang dilahirkan di luar negara di Pejabat Perwakilan Malaysia di luar negara, di bawah Perkara 15(2) Perlembagaan Persekutuan.

Mengikut peruntukan sedia ada, taraf kewarganegaraan Malaysia hanya diberikan kepada anak yang dilahirkan di luar negara kepada bapa yang bertaraf warganegara Malaysia. - BERNAMA

0 ulasan

Berita Harian Online | Kenaikan nilai ringgit stabilkan harga, hadkan tekanan inflasi

Kenaikan nilai ringgit stabilkan harga, hadkan tekanan inflasi


2011/01/24
KENAIKAN nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat ke paras tertinggi dalam tempoh 13 tahun dan beberapa mata wang utama dunia lain baru-baru ini memberi manfaat besar kepada Malaysia dalam menstabilkan harga dan mengehadkan tekanan inflasi, kata penganalisis.

Keadaan itu berlaku di sebalik kenaikan harga barangan yang tinggi dihadapi sebahagian besar negara ekonomi baru muncul lain susulan peningkatan harga komoditi dan makanan global.
 
Ahli Ekonomi AmResearch, Manokaran Mottain, berkata pengukuhan ringgit sebanyak 2.8 peratus pada Disember lalu antara lain menjadi penghalang kenaikan barangan dan perkhidmatan khususnya yang diimport.
 
Selain itu, katanya, pelaksanaan kawalan harga terhadap produk tertentu di negara ini oleh kerajaan juga memastikan harga barangan keperluan di negara ini lebih murah berbanding kebanyakan negara lain di rantau ini.

Jelasnya, di sebalik penstrukturan semula subsidi baru-baru ini, namun harga RON 95 di Malaysia adalah 30 peratus lebih rendah berbanding Indonesia dan dua kali lebih murah berbanding Singapura dan Thailand.

Gula yang kini berharga RM2.10 sekilogram pula adalah 67 peratus lebih murah di Malaysia berbanding dengan Indonesia, katanya.

“Perbezaan itu penting dalam menjelaskan kesan kecil yang dihadapi Malaysia berikutan lonjakan harga makanan dan komoditi global," kata beliau di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Kadar inflasi Malaysia meningkat kepada 2.2 peratus pada Disember lalu berbanding bulan sama tahun sebelumnya.

Kenaikan itu dipacu langkah penstrukturan semula subsidi baru-baru ini ke atas petrol dan gula berikutan kenaikan harga pengangkutan dan makanan pada Disember lalu.

Berbanding bulan sebelumnya, inflasi pada Disember yang diukur oleh Indeks Harga Pengguna (CPI) mencatatkan kenaikan 0.4 peratus. Bagi keseluruhan 2010, inflasi berkembang pada kadar 1.7 peratus berbanding 0.6 peratus pada tahun 2009. – BERNAMA

0 ulasan

Ahad, 23 Januari 2011

Berita Harian Online | Pelancong merungut Malaysia tak bersih

Pelancong merungut Malaysia tak bersih
Oleh Ramli Ibrahim

2011/01/23
GUA MUSANG: Menteri Pelancongan, Datuk Seri Ng Yen Yen, terkejut apabila Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah, menghantar sistem pesanan ringkas (SMS), mengatakan pelancong asing merungut terhadap tahap kebersihan di negara ini.

Ng berkata perkara itu terjadi apabila ada pelancong asing dari London memberitahu baginda bahawa kebersihan Malaysia masih belum memuaskan.
 
“Saya ada menerima SMS daripada baginda Sultan Pahang yang berada di London beberapa hari lalu, memberitahu ada pelancong negara berkenaan merungut dan memberitahu baginda mengenai tahap kebersihan negara.
 
“Saya mengucapkan terima kasih di atas keprihatinan baginda terhadap perkara ini dan mengakui tahap kebersihan khususnya di tempat awam memang masih belum memuaskan,” katanya.

Beliau memberitahu pemberita selepas majlis pelancaran 1Malaysia Indah, 1Malaysia Bersih, di Kampung Pulai, dekat sini, petang kelmarin. Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas, Ab Aziz Yusoff.

Ng yang juga Naib Presiden MCA berkata, kementeriannya sentiasa komited dalam memastikan tahap kebersihan negara sentiasa memuaskan melalui penganjuran beberapa kempen.

Katanya, pengenalan kempen 1Malaysia Indah, 1Malaysia Bersih, banyak memberi pengajaran kepada rakyat dalam menjaga keber-sihan persekitaran dan kini sudah menunjukkan peningkatan dalam menjaga kebersihan di negara ini.
“Negara mempunyai banyak tempat menarik dengan flora faunanya yang masih belum terjejas walaupun sudah berlaku pembangunan pesat di Malaysia dan ini masih mampu pelancong asing ke sini.

“Namun, apa yang kita bimbangkan ialah usaha memastikan tahap kebersihan sentiasa dipertingkatkan bukan saja kebersihan persekitaran, malah ia juga termasuk keceriaan tandas awam,” katanya.

Beliau berharap rakyat negara ini akan lebih bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan dengan tidak hanya meletakkan tugasan ini di bahu kerajaan serta pihak berkuasa tempatan (PBT) saja.

“Rakyat Malaysia harus menanam sikap ingin melihat negara sentiasa bersih dan mereka boleh merealisasikannya  
dengan mengutip sampah serta membuangnya ke dalam tong sampah,” katanya.

0 ulasan

My Kawasaki… ;-)

images (1)

Aduhai… Bilalah nak merasa ada motor sendiri ni…. Best jugak bila boleh bawa motor pergi keliling Malaysia. Setakat ni teringin nak keliling satu Malaysia jer lah. Dalam negara pun tak habis jalan-jalan lagi, nak fikir yang lain-lain lak. Hehehe…. Tapi best jugak dapat keliling Thailand, Myanmar dan negara-negara yang sewaktu dengannya nanti… Smile

Suatu hari nanti…. Akanku realisasikan jua…

0 ulasan

I’m going to be 30 this year???

I’m going to be 30 yrs old this year… it a scary thing when thinking that i’m going to change my number begin with 30! Hope this is a good start to a gorgeous journey… Amien… Smile 

If Paris Hilton having a plan to get married and intention to have a children… I believe every woman whom not yet married plan to have that… However this is unpredictable life. Anything can happen in live…

With doa to Allah I start my steps… Ya Allah, give your blessing to me and other people around me… Amien…

 

0 ulasan

Berita Harian Online | Paris Hilton Sedia Kawin Pada Usia 30

Paris Hilton sedia kahwin pada usia 30


2011/01/21

image

Paris Hilton
Selebriti mahu bina kehidupan berkeluarga tahun depan

LOS ANGELES: Paris Hilton bercadang untuk berkahwin dan hamil menjelang tahun depan. Selebriti itu yang menginjak usia 30 tahun bulan depan, berkata mendekati usia itu 'agak menakutkan' namun menjadikannya lebih bersedia untuk berkahwin dan memulakan kehidupan berkeluarga.
 
Apabila ditanya sama ada beliau mahu membuat perubahan berkenaan dalam kehidupannya, Paris, yang keluar bersama jutawan kelab Las Vegas Cy Waits selama hampir setahun, berkata: “Ya, sudah tentu! Saya tidak sabar!”
 
Walaupun Paris mengakui agak “menakutkan” untuk mencecah usia 30-an, beliau bertungkus lumus menganjurkan majlis sambutan hari lahirnya.

Katanya: “Kami merancang banyak parti besar di sekelilingnya. Saya amat teruja!”
Paris – yang pernah bertunang dengan Jason Shaw pada 2002 dan kemudian Paris Latsis pada 2005 – juga berkata beliau tidak dapat “mengingati” segala “khabar angin yang berlaku di sekelilingnya” bahawa beliau sudah merancang untuk berkahwin dengan Cy.

Pada tempoh sama tahun lalu, Paris pernah berkata beliau mahu berkahwin dengan teman lelakinya ketika itu Doug Reinhardt.
Katanya ketika itu: “Saya tidak mahu menghebohkan sebuah majlis perkahwinan pada 2010. Dengan perkara menakjubkan di sekeliling kami, saya melihat masa depan yang cerah dan gembira. Beliau mengajar saya cinta sejati.”

Pasangan itu berpisah sejurus selepas itu, dilaporkan kerana Paris bimbang bintang Hills itu menggunakannya untuk memajukan kerjayanya.
– Agensi

0 ulasan

The Edge Online | Getting the best return on life

Getting the best return on life               
Written by John F. Wasik of Reuters   
Saturday, 25 December 2010 23:05
 
 

NEW YORK: I was in a homeless shelter recently with my daughters and neighbors serving a hot meal to some folks who didn’t have a roof over their heads.

They smiled gratefully and thanked us as they sampled my pasta recipe and other dishes. This was a frozen moment when I had to ponder the investment one makes not in stocks, bonds and funds, but life itself.

My friend Mitch Anthony, speaker and author of “the Bean is Not Green,” always has great insights on this process. He says we need to take stock of our “return on life (ROL).”

Return on life is about measuring what’s important to you in non-tangible terms. A warm place to sleep. A job. Health insurance. A decent meal with people you love.

To evaluate your return on life, you literally have to stop thinking about money. Just stop. Look at what you have and what you can give. What do you value?

“Everyone has a unique set of values,” Mitch tells me. “We have a vision of life. What adds to or subtracts from it? What are our responsibilities to others?”

To gauge ROL, we need to know how much and how often we value certain things. Are we spending too much time at work or worrying about it at home? Do the things that matter most occupy the least amount of our daily existence? What have we put in the backs of drawers that need to be revealed?

In order for us to have this self-conversation, we need to throw out some ideas that have dominated the financial arena and poisoned our lives.

Forget about forecasts.
Nobody has a decent crystal ball, especially after 2008. The world is moving too fast. You can’t plan your life around a business channel. What are your needs? How can you best address them with current resources and time?

Stop focusing on performance.
So you didn’t get a raise or bonus this year. Did you achieve what you set out to do? Are you getting closer to your goals? Life isn’t a steady upward curve. It really looks more like the stock market, which is a jagged line.

Forget about timing.
Some people can plan careers and they are defined by certain milestones: Becoming a manager or partner, getting the big raise, retiring. Life going forward won’t be that simple. We will gradually retire or work into our ninth decades. We will un-retire and pursue different careers. Work isn’t what it used to be.

The one thing we shouldn’t embrace is regret, that indisputable anxiety that we’ve not gotten the best return on life. Or to quote Stephen Sondheim from A Little Night Music: “Isn’t it rich/Isn’t it queer?/Losing my timing/this late in my career?”

The best ROL leaves us with no residue of remorse. It flows organically, like an idea whose time has come. You won’t find it jumping out at you from the business headlines or a blog.

How do you know you’re making a good life investment? You can feel it in your gut, your neck and your heart. I’m not talking about a mutual fund or bond that may or may not pay you back. I’m talking guarantees with the full faith and credit of what makes you tick.

For some, it may be learning piano or a new language. For others, it may be volunteer work or a trip to Antarctica.

I can tell you I’m finding immense pleasure just cooking for my family and others, taking that daily walk and breathing deeply.  I can’t value any of these things in monetary terms, but they have value beyond words. I can measure them in warm smiles.

Most importantly, you can gauge your return on life in terms of what you can do for others. This is the compound interest of giving and it could be anything from a kind word to going to a friend’s funeral and talking with survivors.

There’s going to be so much in life that will make you sick with anger and grief. You’ll get a much better return from your life energy if you can multiply good will. That’s the most valuable asset of all.

Happy holidays and peace, prosperity and health! - Reuters

Note: John F. Wasik is a columnist for Reuters.com and author of The Audacity of Help: Obama's Economic Plan and the Remaking of America. The opinions expressed are his own.

0 ulasan

Berita Harian Online | Nilai tugas hakiki

Nilai tugas hakiki
Oleh Norakmah Mat Youb
norakmah@bharian.com.my
2011/01/20
Antara kriteria penilaian baru ganti PTK disyor CUEPACS

TANJUNG MALIM: Ujian penilaian tugas hakiki adalah antara kriteria yang dijangka dimasukkan dalam sistem penilaian baru untuk kakitangan awam bagi menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang dimansuhkan mulai 1 Januari lalu.

0 ulasan

Rabu, 19 Januari 2011

Berita Harian Online | Negara Islam perlu kekal guna wang kertas

Negara Islam perlu kekal guna wang kertas

2011/01/18
NEGARA Islam perlu terus menggunakan mata wang kertas dan bukan dinar emas kerana sejarah telah membuktikan bahawa sistem duit syiling itu boleh meningkatkan kadar faedah, dan menyukarkan kawalan inflasi.

Profesor Sejarah Ekonomi Perbandingan di Pusat Antarabangsa bagi Pendidikan dalam Kewangan Islam (INCEIF), Dr Murat Cizakca, berkata wang sepatutnya berperanan sebagai alat pertukaran, bukan komoditi.

"Kita perlu terus menggunakan mata wang kertas, dan bank pusat yang mengawal mata wang kertas wajar mempunyai kuasa penuh," katanya dalam syarahan umum bertajuk ‘Dinar Emas Islam: Mitos dan Realiti’ anjuran Persatuan Profesional Kewangan Islam Berkanun dan INCEIF di Kuala Lumpur, semalam.
Beliau berkata, bekalan emas dikuasai oleh negara bukan Islam.

"Dinar emas akan terdedah kepada spekulasi memandangkan harga emas juga turun dan naik, justeru, negara Islam wajar terus menggunakan mata wang kertas dan meningkatkan perdagangan sesama mereka dan akhirnya bersetuju menggunakan mata wang kertas yang sama pada masa depan," katanya.

Sementara itu, Ketua Ekonomi dan Perancangan Strategik Bank Islam Malaysia Bhd, Azrul Azwar Ahmad Tajudin, yang mengulas pendapat Cizakca, berkata: "Dalam sejarah, sudah terbukti penggunaan mata wang berasaskan komoditi tidak membantu mengekang inflasi."

Beliau berkata, apabila inflasi tidak dapat dikawal, gaji sebenar rakyat turut jatuh.
"Peranan mata wang ialah sebagai alat perantara pertukaran, dan apabila mata wang berasaskan komoditi, nilai mata wang akan banyak bergantung kepada komponen komoditi dan kita tidak dapat lari daripada naik turun”, katanya. – 
BERNAMA

0 ulasan

Berita Harian Online | MOSTI sedia RM200j R&D

MOSTI sedia RM200j R&D

2011/01/18

imageDARI kiri Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof, Maximus, Ketua Setiausaha MOSTI, Datuk Madinah Mohamad (dua dari kanan) dan warga MOSTI melepaskan rama-rama pada majlis perasmian Sience Wonderland di Pusat Sains Negara, Kuala Lumpur.
Penggubalan Dasar Sains dan Teknologi Ketiga mula diproses

KEMENTERIAN Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) memperuntukkan RM200 juta bagi aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi tempoh dua tahun mulai tahun ini.

Menterinya, Datuk Seri Maximus Johnity Ongkili, berkata sepanjang tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9), RM2.9 bilion digunakan bagi membiayai aktiviti R&D.

"Buat masa ini, kita akan memperuntukkan RM200 juta untuk R&D untuk digunakan sehingga 2012.

"Tetapi, kita berharap, kita dapat peruntukan yang menyamai RMKe-9 yang boleh digunakan dalam tempoh tiga tahun terakhir RMKe-10," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Inovasi Mosti di Pusat Sains Negara di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai peruntukan kementerian bagi tahun pertama pelaksanaan RMKe-10 tahun ini.

Katanya, kementerian masih dalam proses akhir menyediakan jumlah peruntukan keseluruhan untuk kementeriannya tahun ni.
Terdahulu, berucap pada majlis itu, Maximus berkata, melalui pengembangan R&D dalam bidang STI (Sains, Teknologi dan Inovasi) dalam tempoh RMKe-9, Mosti berjaya mewujudkan 192 syarikat permulaan yang menjalankan perniagaan dalam pelbagai bidang berkaitan STI dan menyediakan 18 inkubator teknologi baru.

"Sejumlah 108 hasil penyelidikan telah dipindahkan kepada usahawan, di samping merekodkan sejumlah 1,798 harta intelek dan 13,259 penerbitan," katanya.

Mengenai penggubalan Dasar Sains dan Teknologi Ketiga, beliau berkata, proses penyediaannya telah pun bermula.

Katanya, penggubalan dasar itu amat penting kerana ia akan menjadi garis panduan yang komprehensif dan jelas bagi hala tuju negara dalam bidang ini dalam jangka masa panjang.

"Kita jangka ia akan siap dalam tempoh enam bulan akan datang untuk dibentangkan kepada kabinet," katanya. –
BERNAMA

Berita Harian Online | MOSTI sedia RM200j R&D

0 ulasan

Berita Harian Online | Ekonomi Malaysia berkembang tujuh peratus

Ekonomi Malaysia berkembang tujuh peratus


2011/01/18
EKONOMI Malaysia dianggarkan berkembang kira-kira tujuh peratus tahun lalu, kata Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.

Beliau berkata, sementara sektor luaran mungkin dipengaruhi pertumbuhan global yang lebih perlahan, momentum pertumbuhan permintaan tempatan dijangkakan akan berterusan tahun ini, didorong oleh perkembangan kukuh aktiviti sektor swasta.

“Paling menggalakkan ialah pelaburan swasta dijangka mengukuh dan menjadi penyumbang penting kepada pertumbuhan itu,” katanya dalam ucapan pada majlis makan malam menyambut peserta Mesyuarat Eksekutif Institut Kestabilan Kewangan Bank-Bank Pusat Asia Pasifik Timur di Kuala Lumpur.

Di sebalik ketidaktentuan yang berterusan, Zeti berkata, Asia dijangka terus menerajui pertumbuhan global, disokong oleh asas makroekonomi yang kukuh dan sistem kewangan yang teguh.

Katanya, pemulihan aktiviti ekonomi sektor swasta adalah faktor penting dalam mengekalkan prospek pertumbuhan yang kukuh di Asia.

“Kita kini memasuki tahun kedua pemulihan global. Pemulihan pada 2010 pada umumnya didorong oleh prestasi cemerlang ekonomi baru muncul, terutama di Asia,” katanya.

Beliau berkata, pertumbuhan dijangka kekal kukuh tahun ini, walaupun pada kadar yang sederhana berbanding tahun lalu.
"Di sebalik prospek pertumbuhan yang sihat, Asia bagaimanapun perlu menangani kesan perkembangan antarabangsa berikutan keterbukaan ekonomi dan kewangannya yang tinggi," kata beliau.

Zeti berkata, perhatian global kini bertumpu kepada keadaan kewangan beberapa ekonomi maju, perkembangannya dalam perubahan kewangan dan langkah monetari dan kewangan yang dilaksanakan dalam ekonomi yang terjejas oleh krisis.

"Cabaran utama bagi kebanyakan ekonomi baru muncul pada 2011 adalah pengurusan aliran modal yang amat bergolak.

"Pertumbuhan kukuh Asia telah dan akan terus menarik peningkatan tinggi dalam kecairan global dalam bentuk aliran masuk modal ke rantau ini," katanya.

Beliau berkata, ini memerlukan lebih perhatian oleh pembuat dasar di rantau ini. "Beberapa ekonomi global telah melaksanakan langkah mengekalkan kestabilan makroekonomi dan kewangan,"
katanya.

0 ulasan

Isnin, 17 Januari 2011

#tanyanajib: The oddest, wackiest questions

MSN News, Wed, 12 Jan 2011 08:46:10 GMT

#tanyanajib: The oddest, wackiest questions

When Prime Minister Najib Razak solicited questions on Twitter, he was shown the loonier side of Malaysia.

AP File Photo(AP File Photo)

AP File Photo

Here are our picks for the weirdest, funniest, and/or stupidest questions posed to our Prime Minister.

Click on the thumbnails BELOW to continue and read our picks.

#tanyanajib: The oddest, wackiest questions

0 ulasan

Ahad, 16 Januari 2011

Berita Harian Online | Kerajaan tak hapus sistem sekolah jenis kebangsaan: PM

Kerajaan tak hapus sistem sekolah jenis kebangsaan: PM


2011/01/16
KUCHING: Kerajaan tidak akan menghapuskan sistem sekolah jenis (SJK) di negara ini untuk menjamin pembangunan modal insan yang kreatif dan inovatif serta mampu menguasai lebih banyak bahasa selain Bahasa Kebangsaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata Malaysia merupakan
 
satu-satunya negara di rantau Asia Tenggara yang masih mempertahankan sistem SJKdengan pendekatan yang cukup adil membabitkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina(SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).

"Di Malaysia sekolah jenis kebangsaan masih lagi diiktiraf dan terus
dibantu oleh pihak kerajaan dan jika kita lihat negara jiran tetangga kita yang
lain tidak lagi ada sekolah jenis kebangsaan walaupun ia pernah wujud suatu
ketika dahulu di sebuah negara di selatan kita," katanya ketika berucap pada
majlis perasmian bangunan baru SJK Chung Hua Sungai Tapang Hilir yang bernilai
RM9.3 juta di sini hari ini.
Beliau turut berkata dalam memastikan polisi yang adil terhadap SJK,
kerajaan telah memperuntukkan RM145 juta dalam pakej ransangan ekonomi negara
untuk pembangunan sekolah-sekolah SJKC di seluruh negara baru-baru ini.

Najib berkata pendidikan dalam sistem SJK juga kini semakin diterima bukan sahaja di kalangan masyarakat kaum Cina ataupun kaum India sahaja malah juga kaum Bumiputera apabila terbukti ia dapat memberi lebih banyak kelebihan khasnya dari segi penguasaan bahasa.

Menurutnya sejak Akta Pendidikan 1997 digubal, kini seramai 55,975 pelajar daripada 612,000 keseluruhan pelajar di SJKC merupakan pelajar bumiputera.

"Uniknya SJKC ialah pelajar berpeluang untuk menguasai tiga bahasa utama
iaitu Bahasa Kebangsaan, Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin," katanya.

Sementara itu beliau berkata dalam mencapai tahap sebuah negara maju, negara turut menuntut kepada kemahiran rakyat dalam menguasai lebih banyak bahasa khasnya bahasa Mandarin dan kini menjadi salah satu bahasa penting selepas kebangkitan China dalam kuasa ekonomi dunia.

Katanya selain bahasa Mandarin, kelebihan SJKC ialah dalam mata pelajaran matematik yang mampu memberi nilai tambah kepada seseorang pelajar.

"Untuk membawa Malaysia ke sebuah negara yang maju, kita bukan sahaja perlu menekankan pendidikan kepada anak-anak, malah kita juga perlu membuka minda anak-anak agar menjadi lebih kreatif dan inovatif," katanya. -  BERNAMA

0 ulasan

Berita Harian Online | Diploma perkasa

Diploma perkasa
Oleh Hanneeyzah Bariah Baharin

2011/01/15

image

ORANG ramai tidak melepaskan peluang mengunjungi Karnival Pengajian Tinggi Negara 2011 Ke-7 di Pusat Dagangan Terengganu, semalam. - Foto Aswadi Alias
148,500 tempat untuk lepasan SPM di IPTA

KUALA TERENGGANU: Program peringkat diploma yang sebelum ini dilihat sebagai pilihan kedua atau ketiga akan diperkasakan supaya menjadi pilihan utama pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata kementerian merancang mengarusperdanakan program pengajian diploma di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) seluruh negara bagi melahirkan modal insan berkualiti.
 
Berikutan itu, katanya, tempoh pengajian program diploma akan dipendekkan tidak melebihi dua setengah tahun berbanding tiga tahun ketika ini, selain menggalakkan pelajar mengikuti diploma di Politeknik yang menawarkan yuran pengajian jauh lebih rendah iaitu anggaran RM400 setahun, berbanding hampir RM1,000 setahun di universiti awam.
Kementerian mahu pelajar lepasan SPM tidak hanya bertumpu kepada program matrikulasi dan asasi sains, tetapi juga menjadikan program diploma sebagai pilihan utama mereka.

Kementerian akan berusaha memartabatkan diploma menerusi pengiktirafan badan profesional dalam dan luar negara, manakala graduannya diiktiraf pada peringkat antarabangsa, katanya pada sidang media selepas perasmian Karnival Pengajian Tinggi Negara Jom Masuk U kali ketujuh di Pusat Dagangan Terengganu di sini, semalam. Karnival dirasmikan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Beliau turut mengumumkan 148,500 tempat untuk kemasukan lepasan SPM atau setaraf di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tahun ini. Daripada jumlah itu, 14,000 tempat untuk program asasi di IPTA, diploma IPTA (34,000), diploma politeknik (51,000), sijil di kolej komuniti (11,000) serta sijil di institut latihan kemahiran awam (ILKA) sebanyak 38,500.

Katanya, jumlah itu daripada 469,500 tempat secara keseluruhan yang disediakan, selain di IPT swasta (IPTS) dan peluang pendidikan lanjutan lain seperti Tingkatan Enam, Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Kementerian Pelajaran serta Program Persediaan ke Luar Negara secara tajaan.
Mohamed Khaled berkata, kementerian juga sedang mengkaji beberapa cadangan pelaksanaan bersesuaian, termasuk menambah program diploma yang baru di IPTA dan politeknik.

Program diploma menawarkan fleksibiliti kepada pelajar kerana selepas menamatkan pengajian, mereka mempunyai pilihan sama ada menyambung ke peringkat lebih tinggi atau terus bekerja. Pelajar yang mempunyai diploma juga ada kelebihan kerana mereka diberi laluan khas untuk menyambung pengajian di universiti teknikal (MTUN), katanya.

Katanya, langkah memperkasakan program diploma juga dapat menyediakan graduan berkelayakan untuk memenuhi program kemahiran dan teknikal di universiti teknikal serta meluaskan kebolehpasaran graduan diploma kemahiran dan teknikal selaras matlamat Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10).

Karnival Jom Masuk U tahun ini untuk pertama kalinya menawarkan program sijil dan sijil lanjutan. Ini berikutan Kementerian Pengajian Tinggi sudah diberi mandat untuk mengendalikan Pusat Pengambilan Setempat bagi program sijil dan sijil lanjutan, di samping diploma dan diploma lanjutan yang ditawarkan 27 Institut Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional atau TEVT serta ILKA, katanya.

0 ulasan

Berita Harian Online | Harga flet RM200,000

Harga flet RM200,000

2011/01/16

image

HARGA flet kos rendah dijangka meningkat kepada RM200,000 menjelang 2015.
Jualan semula hartanah di pasaran terbuka diramal meningkat

KUALA LUMPUR: RM200,000! Itulah unjuran harga jualan semula sebuah rumah flet kos rendah di bandar utama negara ini di pasaran terbuka, dalam tempoh sekurang-kurangnya empat tahun lagi.

0 ulasan

Khamis, 6 Januari 2011

New "American Idol" judge Jennifer Lopez showed off her signature curves on New Year's Eve in a sexy sequined $2,500 Herve Leger bandage dress upon arriving at Love -- The Beatles Cirque du Soleil sho... - omg! photos on Yahoo!



New "American Idol" judge Jennifer Lopez showed off her signature curves on New Year's Eve in a sexy sequined $2,500 Herve Leger bandage dress upon arriving at Love -- The Beatles Cirque du Soleil sho... - omg! photos on Yahoo! 0 ulasan

Rabu, 5 Januari 2011

Utusan Malaysia Online | Najib pengerusikan mesyuarat kabinet pertama 2011

Najib pengerusikan mesyuarat kabinet pertama 2011
05/01/2011 12:00pm

PUTRAJAYA 5 Jan. — Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempengerusikan mesyuarat kabinet pertama bagi tahun 2011 di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.

Najib yang berpakaian serba kelabu tiba di bilik mesyuarat kira-kira pukul 9.20 pagi dan memulakan mesyuarat 10 minit selepas itu.

Hampir kesemua menteri kabinet sedia menunggu di bilik mesyuarat kira-kira 45 minit sebelum Perdana Menteri tiba.

Antara yang hadir Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim; Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai; dan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam.

Turut hadir Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan serta pegawai-pegawai kerajaan yang berkaitan. — Bernama

0 ulasan

Selasa, 4 Januari 2011

The Edge Online - Malaysian salaries on upward trend

Malaysian salaries on upward trend               

Tags: salary increaseWritten by Emily Tan   
Monday, 27 December 2010 12:14

Malaysian employers offered an average salary increase of 5% this year, slightly lower than 2009’s increase of 5.2%, and they are predicting an increase of 5.6% in the coming year, according to human resource consultancy Mercer’s Total Remuneration Survey 2010. The rising pay scale is a response to Malaysia’s steadily growing economy, coupled with the increased demand for and need to retain key talent. The survey included the responses of 353 Malaysian-based companies surveyed over June and July. The companies represented a range of industries and sectors including consumer goods, high-technology, energy and retail. Companies that reported salary freezes were excluded from salary increase figures.

“In 2010, only 2% of participants reported a salary freeze. They were excluded because they represent a small percentage and with a salary freeze, salary increment is a non-consideration,” said Richard Yu, Malaysia business leader for Mercer’s information product solutions in an email interview on Dec 23.

As with last year, the pharmaceutical industry reported the highest salary increase in 2010 of 5.6%. For 2011, pharmaceutical companies forecasted a salary increase of 6.3%. Other industries reported lower average salary increments, with consumer goods (24% of respondents) raising staff pay by only 4.7%. Shared services and outsourcing reported an increase in salary of 4.8% for 2010, while chemical and high-technology hiked pay by 4.9% and 5% respectively.

Variable pay and guaranteed bonuses differed widely across the industries, with workers in sales more likely to have heavily weighted variable pay packages.

Sales professionals in the pharmaceutical industry are reported to have received the fattest variable payouts at 71.6% of their annual base salaries in 2010, up from 59.5% in 2009. Across all industries, average variable pay as a percentage of the annual base salary in 2010 was 22.1%, up from the 20.4% in 2009.

Guaranteed bonus policies across industries showed an average bonus payment equivalent to 1.2 months’ base pay. The consumer goods industry gave a guaranteed bonus this year that was equivalent to 1.4 months’ base salary.

In Asia-Pacific, Vietnam showed the most dramatic increase in pay, with an average of 12.2%, said the study by Mercer. India is a close second with an average salary increase of 11.5% and Indonesia reported an increase of 8.4%. Lowest in the region was Japan with only 2.1%, followed by New Zealand with 3.1% and Hong Kong with 3.3%.

“Salaries and salary increases are reflection of a number of factors including GDP growth, foreign direct investment inflows, demand for talent and the respective industry’s growth rate,” said Yu. Having taken that into account, Malaysia’s annual total cash (comprising annual base salary, contractual bonus, fixed allowances and variable payments) is relatively competitive among Southeast Asian countries (excluding Singapore), he added.

Malaysia’s talent market is also growing increasingly competitive, with 56% of companies saying they plan to hire between June 2010 and May 2011, compared with only 39% in 2009 saying they plan to hire between June 2009 and May 2011.

Furthermore, 3% of companies last year reported plans to reduce headcount, and overall retrenchment rates across industries rose from 1.1% at end-2008 to 1.5% at end-2009. Only 1% reported plans to reduce headcount this year.

Meanwhile, the uncertain job market has made employees more reluctant to change jobs — turnover rates dropped from 16.8% at end-2008 to 16% across all industries in 2009.

And this year, companies reported that it was difficult to attract and retain staff such as sales professionals, engineering professionals and manufacturing para-professionals.

The main challenge for employers next year is the mismatch between available skill sets in the marketplace and industry requirements, said Yu. “This scenario will exert further demand on certain skills that are already in short supply. In 2011, companies will face challenges both in retaining talent with the currently available skill sets, as well as attracting new talent with the broader skills required.”

The way forward, said Yu, is for companies to formulate an appropriate rewards strategy that will enable companies to attract and retain required talent. “HR will also have to explore and implement appropriate career-management programmes that will enable companies to develop an adequate pipeline of talent required at various career levels,” he added.

0 ulasan

Utusan Malaysia Online - Isu SUK: Selangor mahu pinda undang-undang tubuh negeri

ARKIB : 03/01/2011
Isu SUK: Selangor mahu pinda undang-undang tubuh negeri
03/01/2011 3:39pm

SHAH ALAM 3 Jan. – Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor mencadangkan agar diadakan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) tergempar bagi meminda Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor untuk kembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif termasuk Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri kepada Menteri Besar dan Sultan Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, beliau akan menulis surat kepada Speaker DUN untuk memaklumkan mengenai cadangan itu.

Menurut Abdul Khalid, beliau juga telah mengadap Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini mengenai isu pelantikan SUK itu.

Katanya, baginda mencadangkan supaya kerajaan negeri mengadakan perbincangan dengan suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk mencari penyelesaian terbaik.

Sehubungan itu, katanya, beliau akan menulis surat kepada SPA bagi membincangkan calon yang layak.

“Sebelum penyelesaian muktamad dicapai, maka kerajaan negeri tidak mahu terlibat dengan sebarang majlis atau keraian dengan SUK.

“SUK juga tidak boleh hadir mesyuarat Exco atau hadir pada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri tetapi boleh melakukan kerja-kerja seperti menguruskan hal tanah dan sebagainya,” kata beliau pada sidang akhbar tergempar di sini hari ini.

Ujar beliau, ini bermakna majlis angkat sumpah di hadapan Menteri Besar tidak akan diadakan. – Utusan

0 ulasan

Utusan Malaysia Online - Restoran mamak sudah lama tidak guna teh timbang

ARKIB : 03/01/2011
Restoran mamak sudah lama tidak guna teh timbang
03/01/2011 2:30pm

KUALA LUMPUR 3 Jan. - Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) yang mempunyai 1,600 anggota telah lama mengeluarkan arahan kepada anggota persatuan itu supaya tidak menggunakan teh timbang atau teh sukat ketika menyediakan teh kepada para pelanggan terutamanya teh tarik.

Presiden Presma, Noorul Hassan Saul Hameed berkata, pihak persatuan dengan kerjasama Kementerian Kesihatan sentiasa melakukan pemantauan dari semasa ke semasa terhadap restoran mamak bagi memastikan mereka tidak menggunakan teh tersebut.

"Pengusaha restoran mamak yang didapati menggunakan teh timbang atau teh sukat boleh dikenakan tindakan undang-undang,” katanya.

Beliau mengulas laporan mengenai perbuatan sesetengah pengusaha restoran tidak bertanggungjawab yang cenderung menggunakan teh timbang atau teh sukat untuk membuat teh tarik kerana harganya yang lebih murah sungguhpun ia mengandungi bahan pewarna yang membahayakan kesihatan pengguna termasuk risiko penyakit kanser.

Noorul Hassan berkata, setakat ini belum ada laporan yang mengaitkan anggota persatuan itu dengan penggunaan teh tersebut. – Bernama

0 ulasan

Sabtu, 1 Januari 2011

Berita Harian Online | Persoalan Agama: Sabar hadapi ujian dunia tidak lama

Persoalan Agama: Sabar hadapi ujian dunia tidak lama
Bersama Ustaz Zahazan Mohamed
bminggu@bharian.com.my
2010/12/19
Umat yang tenang menghadapi setiap musibah, ujian-Nya dijanjikan pahala di akhirat

MAKSUD sabar adalah menahan diri daripada sesuatu yang sukar. Sabar terpuji yang dituntut oleh Islam ialah sabar dalam mentaati Allah SWT, sabar dalam meninggalkan larangan-Nya serta sabar dalam musibah yang ditakdirkan.

Banyak ayat al-Quran berbicara mengenai sabar. Antaranya, Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 155 yang bermaksud: “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.
(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, Inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un (sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya kami kembali). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”

Ucapan inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un adalah ucapan istirja’ ketika ditimpa musibah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Ummu Salamah, beliau bercerita: “Pada suatu hari, selepas menemui Rasulullah SAW, Abu Salamah mendatangiku, lalu beliau menceritakan bahawa beliau telah mendengar ucapan Rasulullah SAW yang membuat aku merasa senang.

Baginda bersabda: Tidak ada seorang daripada kaum muslimin yang ditimpa musibah, lalu ia mengucapkan inna lillahi wa inna ilaihi raaji’uun, lalu ia berdoa, Allahumma’ jurnii fii mushibatii wa akhlif lii khairan minha (Ya Allah, berilah aku pahala dalam musibahku ini dan berilah pengganti yang lebih baik darinya), melainkan doanya itu dikabulkan. Ummu Salamah berkata: Kemudian aku menghafal doa darinya itu. Ketika Abu Salamah wafat, maka aku pun mengucapkan inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un dan berdoa: “Allahumma’ jurnii fii mushibatii wa akhlif lii khairan minha.” Kemudian aku berkata kepada diriku sendiri: Dari mana aku akan memperoleh orang yang lebih baik dari Ummu Salamah? Selepas masa ‘iddahku berakhir, Rasulullah SAW meminta izin kepadaku. Ketika itu, aku sedang menyamak kulit milikku lalu aku menyuci tanganku dari qaraz (daun yang digunakan untuk menyamak). Lalu kuizinkan Baginda masuk dan kusiapkan untuknya bantal tempat duduk yang berisi sabut.

Maka Baginda duduk di atasnya. Lalu Baginda menyampaikan lamaran kepadaku. Selepas Baginda berbicara, aku berkata: Ya Rasulullah, keadaanku akan membuatmu tak berminat. Aku ini seorang wanita yang sangat cemburu, maka aku takut engkau mendapatkan dari diriku sesuatu yang kerananya Allah akan mengazabku, sementara aku sendiri sudah tua dan mempunyai banyak anak. Maka Baginda bersabda (yang bermaksud): Adapun kecemburuanmu yang engkau sebutkan, maka semoga Allah SWT menghilangkan darimu. Dan usia tua yang engkau sebutkan, maka aku pun mengalami apa yang engkau alami. Dan keluarga yang engkau sebutkan itu, maka sesungguhnya keluargamu adalah keluargaku juga”.
Maka Ummu Salamah menyerahkan diri kepada Rasulullah SAW dan kemudian Baginda menikahinya. Selepas itu Ummu Salamah pun berkata: “Allah memberi ganti kepadaku yang lebih baik dari Abu Salamah, iaitu Rasulullah SAW”.

Begitu juga sabar dalam melaksanakan ketaatan serta meninggalkan pelbagai hal yang diharamkan dan perbuatan dosa sebagaimana yang disebutkan dalam surah al-Baqarah ayat 45 (yang bermaksud): “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” Manusia paling sabar adalah Nabi sebagaimana yang disebut dalam sebuah hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Abu ‘Abdurrahman ‘Abdullah bin Mas’ud ra, beliau berkata: “Seakan-akan saya masih melihat Rasulullah SAW sewaktu menceritakan seorang dari nabi-nabi ketika dipukul oleh kaumnya sehingga berlumuran darah dan ia mengusap darah dari mukanya sambil berdoa: Wahai Allah, ampunilah kaumku kerana sesungguhnya mereka tidak mengetahui.”

Kepada saudara yang bertanya, sabar dengan ujian kehidupan dunia bukanlah satu tempoh yang lama kerana pahala dijanjikan Allah sangat besar sebagaimana firman Allah SWT dalam surah az-Zumar ayat 10, bermaksud: “Sesungguhnya hanya orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” Wallahua’lam.

SEBARANG kemusykilan sila hantarkan soalan ringkas menerusi e-mel bminggu@bharian.com.my atau melalui
pos di alamat Berita Minggu, Berita Harian Sdn Bhd, Balai Berita, 31 Jalan Riong, 59100 Bangsar, Kuala Lumpur.
0 ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...