Rabu, 24 Mac 2010

utusan: RM171j urus banduan asing

(Sumber dari Utusan Malaysia, 24/02/2010)

Oleh SITI MAISARAH SHEIKH ABD. RAHIM
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 23 Mac - Kerajaan terpaksa menanggung RM171 juta bagi perbelanjaan banduan warga asing sepanjang tahun lalu. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kos tersebut membabitkan 81,396 banduan warga asing meliputi 40 peratus jumlah tahanan di penjara.

“Jumlah ini tidak termasuk 408,979 tahanan warga asing di 13 depot seluruh negara bagi tempoh 2006 sehingga tahun lalu membabitkan RM341,881 bagi kos perbelanjaan makan sehari sepanjang tahun lepas sahaja.

“Program penghantaran pulang dan pengusiran warga asing yang diuruskan oleh Jabatan Imigresen pula melibatkan kos hampir RM35 juta,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis perjumpaan bersama ahli makmal pengurusan warga asing di sini hari ini.

Turut hadir timbalannya, Jelaing Mersat; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan timbalannya, Tan Sri Ismail Omar.

Hishammuddin berkata, makmal pengurusan warga asing yang bermula hari ini dan akan berlangsung sebulan bakal membincangkan secara terperinci kaedah terbaik serta mendapatkan maklumat tepat dan terkini jumlah sebenar warga asing yang diperlukan dalam industri.

“Bagaimanapun saya harap 33 ahli makmal ini melibatkan semua kementerian dan agensi termasuk wakil sektor swasta, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dapat mengeluarkan satu mekanisme terbaik pengurusan warga asing yang lebih cepat daripada tempoh sebulan.

“Keputusan hasil perbincangan makmal ini akan dibawa kepada Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI),” katanya.

Sementara itu, Hishammuddin menafikan desas-desus wujud pergeseran antara kementeriannya dengan pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berikutan pendedahan Musa bahawa ada campur tangan pihak ketiga dalam PDRM.

“Apa yang dituduh merupakan satu lagi aktiviti tidak bertanggungjawab yang cuba melaga-lagakan pemimpin negara.

“Saya sangat sedih mereka yang menggembar-gemburkan perkara ini kerana ia akan memberi kesan negatif dan persepsi buruk orang ramai terhadap imej pasukan polis,” katanya.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...