Rabu, 24 Mac 2010

bharian: Pastikan Gagasan 1Malaysia tidak gugat Islam, orang Melayu dan Raja-Raja

(Sumber dari Berita Harian, 2010/03/23)

KUALA LUMPUR: Seorang Ahli Parlimen hari ini mahu kerajaan memberi jaminan bahawa gagasan 1Malaysia tidak akan menggugat kedudukan agama Islam, orang Melayu dan Raja-Raja seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) berkata, menerusi gagasan yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak itu, kerajaan perlu memastikan hak dan keistimewaan bangsa Melayu tidak diganggu gugat tanpa menjejaskan usaha pembelaan terhadap masyarakat Cina dan India yang memerlukan.

"Masih ramai orang kampung yang miskin, yang masih perlukan pembelaan kerajaan Barisan Nasional (BN), kita tidak memilih bulu, warna kulit, bangsa dan agama, 1Malaysia adalah gagasan yang baik dan dialu-alukan semua pihak. "Pada masa sama, saya ingin mengingatkan Perdana Menteri dan kerajaan supaya benar-benar mempertahankan kedudukan orang Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan," katanya ketika membahaskan usul titah ucapan Yang di-Pertuan Agong yang merasmikan pembukaan penggal ketiga Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat di sini.

Tajuddin berkata, beliau juga mahu tiada pihak yang menghina dan mempersenda institusi Raja-Raja selain kedudukan dan kesucian agama Islam sebagai agama rasmi terpelihara.

"Kita juga tidak mahu mana-mana golongan mempolitikkan agama untuk kepentingan politik sempit," katanya.

Selain itu, Tajuddin juga mahu kerajaan mempertahankan pendirian dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh masyarakat bukan Islam dengan memastikan kalimah itu tidak digunakan secara sembarangan sehingga boleh menjejaskan akidah di kalangan generasi muda.
"Kita hairan kenapa mereka mahu guna perkataan Allah, sedangkan selama ini mereka tidak pernah guna, kenapa hari ini sibuk nak guna, persoalannya kita sudah mencium bau busuk...tindakan perlu dibuat supaya kita tidak disalahkan generasi akan datang," katanya.

Sementara itu, beliau mencadangkan supaya kerajaan mengembalikan pengajaran Jawi di sekolah supaya generasi akan datang mampu menguasai Jawi sekali gus mampu membaca Al-Quran dengan baik.

"Ramai murid tidak boleh baca al-Quran, bagaimana nak dirikan solat kalau tidak boleh membaca Al-Quran," katanya. - Bernama

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...