Rabu, 24 Mac 2010

bharian: Kekuatan ekonomi, kewangan kukuh asas pemulihan cepat: BNM

(Sumber dari Berita Harian, 2010/03/24)

KUALA LUMPUR: Kekuatan ekonomi dan kewangan yang kukuh telah menyediakan asas bagi pemulihan yang cepat, kata Bank Negara Malaysia (BNM) di dalam Laporan Tahunan 2009.

Kekuatan dan kestabilan sistem kewangan domestik sepanjang tempoh itu memastikan pengantaraan kewangan tidak terganggu dan sektor swasta boleh terus mendapat akses kepada kredit.

"Bersama-sama dengan kedudukan kewangan swasta yang kukuh, situasi ini akan mendorong pemulihan yang cepat dalam permintaan dalam negeri sebaik sahaja krisis kewangan global terkawal dan ekonomi global kembali stabil. "Melangkah ke hadapan, asas-asas ini akan mencerahkan lagi prospek pemulihan yang lebih kukuh," kata BNM.

Sebagai ekonomi yang amat terbuka, BNM berkata, Malaysia turut terjejas oleh kemelesetan ekonomi global yang bermula pada suku ketiga 2008 dan berterusan hingga suku pertama 2009.

Dengan penstabilan pasaran kewangan global yang disusuli oleh pemulihan dalam ekonomi maju, tindak balas dasar yang pantas melalui dasar fiskal dan monetari telah memainkan peranan penting dalam mengekalkan permintaan dalam negeri sepanjang tempoh itu.

"Asas-asas ekonomi Malaysia yang kukuh, sistem kewangan yang teguh dan pelaksanaan langkah sokongan dasar komprehensif yang proaktif telah berjaya menghindarkan ekonomi negara daripada tergelincir ke kancah pertumbuhan negatif yang lebih buruk dan berpanjangan," katanya.
BNM berkata, sistem perbankan Malaysia berada pada aras yang kukuh semasa krisis kewangan global meletus.

Tahap permodalan sistem perbankan Malaysia terus kukuh, dengan nisbah modal wajaran risiko pada 14.7 peratus pada akhir Disember 2009 daripada 12.6 peratus pada akhir 2008.

Nisbah pinjaman tak berbayar bersih, kata BNM adalah rendah pada 1.8 peratus daripada 2.2 peratus pada akhir 2008.

Memandangkan Malaysia adalah ekonomi yang sangat terbuka, Bank Negara berkata, kesan kemelesetan global begitu dirasai oleh sektor yang berkaitan dengan perdagangan luar.

Eksport dan pengeluaran perkilangan masing-masing menurun 7.4 peratus dan 11.1 peratus, manakala aktiviti pelaburan swasta menjadi lembap oleh keadaan perniagaan yang semakin merosot.

Bagaimana pun, menurutnya, permintaan dalam negeri yang berterusan, khususnya penggunaan swasta, memberi sokongan kepada ekonomi lantas mengelakkannya daripada mengalami penguncupan ekonomi pada suku keempat 2008. - Bernama

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...