Rabu, 31 Mac 2010

bharian: Unit Penyampai Ekonomi terajui proses NKEA mulai Jun

(Sumber dari Berita Harian, 2010/03/31)
KUALA LUMPUR: Unit Penyampai Ekonomi (EPE) akan ditubuhkan selaras dengan pengumuman Rancangan Malaysia Ke-10 untuk menerajui proses perubahan dalam pelaksanaan Aktiviti Utama Ekonomi Nasional (NKEA) pada Jun ini, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, NKEA adalah bidang yang akan dikenal pasti sebagai berpotensi memberi kelebihan kepada ekonomi negara untuk terus berkembang mencapai status negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

“Selaras dengan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), saya komited mengadakan proses rundingan menyeluruh dengan semua pemegang kepentingan untuk memastikan NKEA dipilih berdasarkan kepentingan negara.



“Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) akan bekerjasama dengan Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu) bagi membangunkan NKEA,” katanya.

Najib berkata, MEB adalah tunjang penting kepada Malaysia yang sedang dibentuk dan disusun untuk manfaat rakyat Malaysia pada masa akan datang.

Selain itu, Najib berkata, kerjasama awam-swasta perlu dirangsang bagi mewujudkan hubungan yang strategik dan teguh, dipacu pasaran yang berasaskan permintaan.

Sehubungan itu, katanya, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang menguasai pasaran ekuiti dan bon tempatan sehingga 50 peratus daripada jumlah dagangan di pasaran saham dibenarkan untuk melabur lebih banyak aset di luar negara.

Kerajaan akan bekerjasama dengan KWSP untuk membangunkan kawasan seluas 3,000 ekar di Sungai Buloh sebagai hub baru Lembah Klang yang bernilai RM5 bilion.

Lembaga Kemajuan Industri Malaysia (Mida) pula akan dikorporatkan untuk memberikannya lebih fleksibiliti untuk menarik dan mengekalkan tenaga kerja serta bakat diperlukan.

Mida akan dijenamakan semula sebagai Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia untuk membolehkan ia meluluskan insentif secara secara terus dan bertindak pantas menjalin hubungan dengan pelabur.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...