Rabu, 31 Mac 2010

bharian: Minda Pengarang: Model Ekonomi Baru janjikan kemakmuran dikongsi semua kaum

(Sumber dari Berita Harian, 2010/03/31)

MODEL Ekonomi Baru (MEB) yang diumumkan semalam bakal mengubah senario ekonomi negara menjadi ekonomi berpendapatan tinggi dan memacu pertumbuhan melalui program tranformasi dan andainya tiada berlaku atau berulangnya kemelesetan ekonomi dunia yang teruk dalam tempoh sedekad akan datang, laluan ke arah menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang 2020 akan berada di landasan betul. Datuk Seri Najib Razak sudah menggarapkan inti pati menjadi sebuah negara maju dengan pelbagai pendekatan drastik dan berani, yang menuntut semua pihak untuk bekerjasama demi kepentingan semua melalui pendekatan yang lebih agresif, spesifik dan jelas. Antaranya sasaran melonjakkan kuantum pendapatan tahunan per kapita kepada AS$15,000 dalam tempoh 10 tahun akan datang, berbanding AS$7,000 sekarang selain meningkatkan kualiti pekerja dan pada masa sama mengurangkan pergantungan kepada pekerja asing, yang selama ini menjadi nadi kepada pertumbuhan sektor peladangan dan perusahaan. Di sini jelas iltizam politik yang amat kuat daripada kerajaan khususnya Perdana Menteri, tetapi persoalannya bersediakah rakyat kita untuk menyahut cabaran itu. Apabila per kapita dilonjakkan sekali ganda, sejajar usaha mewujudkan negara berpendapatan tinggi, bermakna upah pekerja lebih tinggi bagi keseluruhan ekonomi, sekali gus menuntut produktiviti tinggi.



Upah yang tinggi juga termasuk bagi pekerja asing dan ini bermakna, pengurangan kebergantungan terhadap tenaga buruh asing yang tidak mahir sebaliknya, lebih tumpuan kepada pekerja pelbagai kemahiran yang boleh meningkatkan produktiviti. Apa yang melegakan terutama bagi masyarakat Bumiputera ialah semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilaksanakan selama 40 tahun, terus diperjuangkan melalui dasar afirmatif yang diperbaharui dan dilaksanakan berdasarkan mesra pasaran, berdasarkan merit, telus dan berdasarkan keperluan, dengan tumpuan kepada usaha meningkatkan tahap pendapatan semua golongan yang kurang bernasib baik. Kali ini tumpuannya lebih khusus iaitu terhadap kumpulan 40 peratus strata pendapatan terendah di Malaysia - dari segi individu dan wilayah. Matlamat akhirnya, tiada rakyat Malaysia yang hidup dalam kemiskinan, semuanya mendapat peluang saksama untuk berjaya dan berkongsi kemakmuran negara atau pendeknya rakyat menikmati kualiti hidup lebih tinggi. Itulah hasrat negara maju bernama Malaysia dengan tidak meminggirkan rakyat miskin, tetapi pada masa sama, amalan ‘patronage’ dihentikan, kerana ia mencemar matlamat membantu golongan sasaran di bawah DEB selama ini. Kita berharap pelancaran MEB itu sebagai satu era baru bagi negara ke arah tranformasi menyeluruh termasuk bagi menggerak kemasukan pelaburan asing dan menaik taraf serta membawa masyarakat perniagaan ke peringkat global.

Selepas ini apa yang diharapkan ialah pelaksanaan MEB itu sendiri yang tidak harus dihambat oleh pelbagai kerenah atau prosedur yang sudah tidak lagi relevan.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...