Jumaat, 8 Julai 2011

Muhyiddin lancar penambaikan kaedah atasi keciciran murid

Berita Harian Online|Muhyiddin lancar penambaikan kaedah atasi keciciran murid

2011/07/08

BANGI: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap masalah keciciran murid dalam pembelajaran dapat diatasi dengan pelaksanaan sistem Pengurusan dan Pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) terutamanya dalam menguasai kemahiran 4M -- membaca, menulis, mengira dan menaakul.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata ini kerana usaha memperkenalkan PBS dalam proses menilai dan mentaksir pencapaian murid merupakan langkah penting untuk menentukan tahap penguasaan murid secara bersistematik pada setiap peringkat pengajaran dan pembelajaran.

Ketika melancarkan Buku PBS di Sekolah Kebangsaan Seksyen 7 di sini hari ini, beliau berkata PBS, yang merupakan penambahbaikan kepada sistem pentaksiran untuk Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dan Penilaian Menengah Rendah, dilaksanakan mulai Tahun 1 pada tahun ini dan Tingkatan 1 pada 2012.

Muhyiddin berkata kangkah itu bersesuaian dengan konsep "no child is left behind" (tidak ada seorangpun kanak-kanak tercicir) seperti yang diamalkan di Amerika Syarikat yang meletakkan standard tertentu dan mewujudkan matlamat yang boleh diukur dan menjurus kepada penambahbaikan hasil pembelajaran.

Melalui maklumat yang dikumpul dalam pentaksiran yang dijalankan semasa proses pengajaran dan pembelajaran, guru atau pihak sekolah dapat memberi maklumat balas yang konstruktif serta mengambil langkah susulan yang bersesuaian bagi memastikan kelemahan setiap murid dapat diatasi agar tidak ketinggalan dalam pembelajaran. - BERNAMA

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...