Selasa, 5 Oktober 2010

Berita Harian Online | Najib pelawa pelabur asing

2010/09/29

NAJIB diberi penghormatan mengetuk loceng penutup urus niaga di Bursa Saham New York (NYSE) sambil diperhatikan Ketua Eksekutif NYSE Euronet, Duncan Niederauer, semalam.

Negara tawar pelbagai peluang sertai pelaburan dalam Program Transformasi Ekonomi

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menggesa pelabur antarabangsa mengambil bahagian dalam program transformasi ekonomi Malaysia yang menawarkan peluang pelaburan perniagaan luas menerusi beratus-ratus projek.

Ketika membuat gesaan itu, Perdana Menteri berkata, inisiatif khusus menerusi Program Transformasi Ekonomi (ETP) membabitkan tujuh projek yang sudah dikenal pasti dan sedia untuk dilaksanakan serta-merta.

Tujuh projek itu dengan pelaburan bernilai RM114.7 bilion, akan dimulakan sebelum akhir tahun.

"Banyak lagi dalam perancangan. Kami mempunyai 131 inisiatif spesifik yang akan menjadi projek ketara, yang akan diumumkan, dan pelabur akan dipelawa untuk menyertainya,” kata Najib dalam temu bual pada program bisnes Closing Bell Excess di CNBC di New York, petang kelmarin.

CNBC Closing Bell Excess adalah program perniagaan yang ditonton ramai di seluruh dunia yang menemubual pemimpin, ahli ekonomi terkemuka dan penggerak pasaran.

Najib yang juga Menteri Kewangan, turut memberi jaminan kepada pelabur bahawa terdapat mekanisme berkesan memastikan pelaksanaan projek bagi merealisasikan Malaysia sebagai ekonomi berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Menerusi pelaburan bernilai US$1.4 trilion (RM4.48 trilion) yang diperlukan untuk memacu ETP, Najib berkata, kerajaan sedang mengenal pasti usaha untuk menghidupkan semula peranan swasta supaya menjadi sektor dominan.

Kerajaan juga sedang mengkaji kira-kira lapan inisiatif reformasi strategik yang akan memacu program transformasi, yang akhirnya akan mewujudkan 3.3 juta pekerjaan di Malaysia dalam usaha untuk menjadi negara maju.

Najib yang kini berada di New York untuk menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), berkata Malaysia juga mengambil kira pelaburan yang susut tahun lepas dan realiti dalam pasaran, dengan saingan sengit untuk mendapatkan pelaburan dolar.

“Apa yang perlu kita lakukan ialah menjadi lebih kompetitif pada peringkat global (dan untuk itu), kami meliberalisasikan 27 subsektor untuk menarik pelabur antarabangsa,” katanya.

Perdana Menteri turut menyuarakan keyakinan beliau terhadap kestabilan kewangan Malaysia yang diperkukuh oleh bank dan institusi kewangan, dengan sistem perbankan sangat cair dan aktiviti pinjaman kukuh.

Sumbangan lain termasuk keyakinan kukuh pengguna, permintaan domestik tinggi selain persekitaran luaran dan kedudukan kukuh Malaysia sebagai rakan dagang yang meletakkan negara pada kedudukan yang baik dan menyumbang terhadap asas ekonomi makronya.

Mengenai pandangan bahawa perbicaraan kes liwat membabitkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menjejaskan reputasi negara, Najib berkata, ia bukan membicarakan mengenai politik.

“Ia membabitkan seorang individu terhadap individu yang lain. Ada undang-undang di Malaysia dan badan kehakiman adalah bebas, oleh itu orang ramai perlu menerima hakikatnya,” kata Najib. – BERNAMA

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...