Ahad, 4 April 2010

bharian: Gejala buang bayi banyak babit Melayu

Oleh Rejal Arbee

(Sumber dari Berita Harian, 2010/04/01)

Pusat pemulihan bantu gadis hilang arah wajar diwujudkan

SEJAK akhir-akhir ini kerap sangat berita disiarkan akhbar mahu pun televisyen mengenai bayi baru lahir dibuang dalam tong sampah, dalam tandas, di tepi longkang dan di temui dalam keadaan yang amat menyedihkan. Ada yang sudah meninggal, tetapi ada juga masih bernyawa.

Terakhir ialah penemuan seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat ditemui tersangkut pada pukat nelayan di Sungai Pasir, Kuantan dan janin lelaki baru berusia empat bulan dijumpai disumbat dalam sebuah balang plastik gula-gula yang ditinggalkan depan sebuah tokong di Jinjang Utara, ibu kota kedua-duanya Selasa lalu.

Tidak cukup dengan gejala zaman jahiliah ini, ada pula perlakuan tidak berperikemanusiaan mendera kanak-kanak, termasuk bayi. Yang menakjubkan kebanyakan daripada bayi yang dibuang mahu pun yang didera adalah bayi Melayu.
 

Apakah yang sedang melanda kita, orang Melayu yang sepatutnya berpegang teguh kepada ajaran agama? Bagaimana jika berpegang kepada agama penyakit ini berterusan saja berlaku?

Maka tidak menghairankan statistik yang didedahkan Jabatan Pendaftaran Negara menunjukkan peningkatan pada setiap tahun. Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Datuk Alwi Ibrahim, berkata bahawa dalam tempoh lima tahun terakhir ini daripada 214,033 bayi luar nikah yang didaftarkan, 74,723 adalah anak orang Melayu.

Ini yang didaftarkan. Statistik mengenai pembuangan bayi tidak pula pernah didedahkan. Pernah pula diberitakan suatu hal yang sungguh menakjubkan, iaitu bagaimana seorang remaja Melayu yang baru berusia 17 tahun sudah tiga kali hamil dengan dua daripada anaknya diserahkan kepada orang dan yang ketiganya dibuang.
Apa pemikiran gadis ini tergamak berterusan bergelumang dengan gejala kebebasan pergaulan hingga hamil tiga kali ketika usia begitu muda? Siapa bapa bayi itu? Ini tidak pula diketahui. Yang harus menanggung bebanan ialah gadis berkenaan.
Apakah tidak wujud keinsafan di antara kita mengenai gejala buruk begini? Apakah pemerintah dan pelbagai agensinya baik yang bertanggungjawab menangani hal bersangkutan kebajikan rakyat mahu pun institusi agama tidak prihatin terhadap perkara yang sedang melanda ummah Islam ini?

Dan apakah tidak terlintas di hati bagaimana pula setiap kali bayi yang dibuang ditemui yang terpaksa menanggung bebannya ialah gadis yang terlanjur itu yang jelas tidak mempunyai tempat untuk mengadu atau mendapatkan bantuan dan kaunseling hingga sanggup bertindak nekad membuang bayi yang tidak dikehendaki?
Apakah tidak ada tempat atau pertubuhan yang dapat gadis malang dan kehilangan arah ini mendapatkan bantuan dan simpati supaya tidak akan bertindak zalim demikian? Apakah Jabatan Kebajikan Masyarakat atau pun mana-mana pertubuhan wanita dan badan agama tidak boleh turun padang atau memainkan peranan menyediakan tempat mengadu supaya gejala jelek membuang bayi ini dapat dielakkan daripada berterusan?

Dan bagaimana pula dengan lelaki yang bertanggungjawab menghamilkan gadis mentah ini? Sehingga kini apakah sudah ada usaha mengesan lelaki yang tidak bertanggungjawab ini untuk dihadapkan ke pengadilan atau setidaknya mendapatkan mereka untuk bersikap lebih bertanggungjawab atas segala perlakuan mereka.
Tentunya bukan gadis itu saja bersalah yang harus memikul bebanan akibat perlakuan mereka hingga membawa kepada membuang bayi yang mereka lahirkan.
Dalam pada itu, berita anak muda lari dari rumah untuk bersama kekasih baik tempatan mahu pun pendatang asing sering saja dipaparkan di akhbar. Malangnya ramai pula antara mereka ini terdiri daripada gadis sunti Melayu yang masih bersekolah.

Daripada apa yang berlaku ini apakah gejala bersekedudukan sudah meresapi ke mari dari negara maju yang mana ia perkara biasa dan anak luar nikah juga sudah tidak menjadi suatu perkara mengaibkan. Malah antara pihak kenamaan khususnya bintang filem mereka, soal bersekedudukan dan anak luar nikah sudah menjadi semacam suatu kebanggaan pula dengan dihebahkan di televisyen TV dan akhbar tanpa segan silu.

Apakah anak gadis kita sudah terikut-ikut dengan gejala ini, tetapi apabila sudah hamil tidak pula tahu apa yang perlu dilakukan kerana malu dan takut menghadapi ibu bapa dan masyarakat.

Lelaki yang bertanggungjawab pula sudah menghilangkan diri membiarkan gadis ini tidak mempunyai tempat mengadu atau mendapat simpati hingga membuatkan mereka bertindak nekad membuang bayi yang tidak dikehendaki. Gadis beginilah yang perlu mendapatkan bantuan dan nasihat supaya mereka tidak perlu membuang bayi yang dilahirkan.

Jadi apakah sebenarnya yang sedang melanda kita orang Melayu? Dan bagi gadis ini tanpa usaha menyeluruh membaikpulih mereka ke jalan benar dan baik dengan tunjuk ajar dan kaunseling tidak banyak yang mereka ini boleh harapkan untuk masa depan.

Sememangnya kebanyakan daripada mereka ini memerlukan pemulihan dan kaunseling. Tidak cukup dengan perasaan simpati dan prihatin saja atau menempatkan mereka di pusat tertentu tanpa memberikan mereka kaunseling secukupnya.

Tanpa dapat menyediakan prasarana yang lengkap dengan kumpulan tenaga kaunseling yang mahir secukupnya gadis terlanjur ini akan terus saja terabai dan berkemungkinan terjerumus kembali ke pergaulan bebas tanpa had dan terus bergelumang dengan maksiat.



Dikhabarkan Majlis Agama Islam Selangor sudah pun menyediakan Pusat Pemulihan Akidah dan Rumah Perlindungan Wanita Baitul Ehsan untuk membantu gadis terlanjur, mereka yang mempunyai masalah akhlak, mangsa rogol dan sumbang mahram mahu pun wanita yang teraniaya. Selain itu, beberapa pertubuhan bukan kerajaan juga ada mendirikan rumah perlindungan demikian.

Penubuhan rumah ini dialu-alukan. Tetapi apakah yang sedia ada itu sudah mencukupi untuk menampung gadis terlanjur ini yang nampaknya semakin menjadi-jadi. Dalam pada itu, ada juga yang berpendapat kewujudan lebih banyak pusat pemulihan demikian akan menggalakkan gejala perzinaan.

Apa pun usaha ini sememangnya perlu dan penting diadakan untuk menolong mereka yang sudah terlanjur ini, tetapi apa yang dikehendaki ialah mengelakkan gadis daripada terjerumus dengan pergaulan tanpa batasan yang boleh membawa kepada gejala buruk begini. Ini sebenarnya adalah tanggungjawab ibu bapa sendiri untuk mendidik anak mereka lebih insaf dan tahu akibat pergaulan tanpa batas.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...