Jumaat, 27 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ Dengan tawaran pelbagai pilihan

27.Feb.2015 (Fri), 10.11 pm

"Yakinilah insya-Allah, akan ada jalan bagi setiap kecelaruan" - 27.02.2015

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Kau pergi dulu...

27.Feb.2015 (Fri)

Today is our day. The precious had flown to a place I'd never see again. And I'm still standing far... - 27.02.2015 #flamingo #ampang #moment #memory

Since 2003, it was 12 years past... Alfatihah buatmu sahabat, teman baik, teman akrab. Semoga sentiasa dalam rahmat Allah. Amin...

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Bengkel Inovasi dan Bengkel Kreatif dan Inovatif Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional

27.Feb.2015 (Fri)

Bengkel Inovasi dan Kumpulan Inovatif dan Kreatif, Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional. It a blessed for having this opportunity with them -- feeling good

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Transformasi Sisa Isi Rumah di Malaysia

27.Feb.2015 (Fri)

Kalau x dah bagus, kat mana-mana pun x, tetap akan bagus dan buat xy jadi bagus jugak. Apa-apapun, lets look at the implementation phase and the evaluation part. Nak bina budaya Malaysia yang tersendiri dan tak nak copy & paste xyz punya. Hehehe... -- feeling emotional

---
Wajib asing sisa isi rumah
Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

Putrajaya: Kerajaan melalui Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) menetapkan pengasingan sisa pepejal isi rumah secara mandatori mulai September ini.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, peraturan itu akan dikuat kuasakan secara berperingkat dan kutipan sisa yang diasingkan itu akan dilaksanakan mengikut jadual ditetapkan.

Katanya, peraturan itu akan dijalankan sepenuhnya di negeri yang menggunapakai Akta 672 iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perlis dan Kedah,

“Pelaksanaan peraturan baru ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan penghantaran sisa pepejal ke tapak pelupusan yang semakin meruncing ketika ini, sekali gus meningkatkan aktiviti 3R (Reduce, Reuse, Recycle).

“Kerajaan berharap rakyat dapat bekerjasama untuk melaksanakan program pengasingan sisa pepejal, yang pastinya dapat menjana faedah besar kepada rakyat, di samping meningkatkan kebersihan dan keindahan serta mengatasi isu kesihatan berpunca dari persekitaran yang kotor,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Pelan Transformasi Minda Ke Arah Negara Bersih, Indah dan Sejahtera di sini, semalam.

Turut hadir Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan; Ketua Setiausaha kementerian Datuk Seri Arpah Abdul Razak; Ketua Pegawai Eksekutif Solid Waste Corporation (SWCorp) Datuk Ab Rahim Md Noor dan Presiden Perbadanan Putrajaya Tan Sri Aseh Che Mat.

Muhyiddin berkata, Pelan Transformasi Minda adalah pelan komprehensif dan holistik untuk membentuk minda, sikap dan tabiat serta budaya masyarakat kelas pertama supaya lebih bertanggungjawab, memiliki etika, minda yang progresif dan kesedaran budaya yang tinggi khususnya dalam isu persekitaran dan kebersihan.

Katanya, kerajaan juga berharap pelan ini akan meletakkan Malaysia pada landasan betul dan terarah khususnya dalam mencapai hasrat untuk disenaraikan sebagai 10 negara yang terbersih di dunia menjelang 2020.

“Sasaran itu berdasarkan inisiatif yang dilakukan, walaupun agak tinggi berbanding kedudukan kita ketika ini yang berada pada senarai 51, tetapi ia tidak mustahil untuk dicapai menerusi kempen berterusan,” katanya.

Selain itu, Muhyiddin berkata, sikap kurang prihatin dan tidak bertanggungjawab menyebabkan jalan raya dan tempat awam dicemari sampah dan memerlukan pembersihan setiap hari menyebabkan kerajaan membelanjakan lebih RM1.4 bilion bagi kos perkhidmatan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam pada tahun lalu saja.

“Ini adalah satu pembaziran kepada kerajaan dan kerugian kepada masyarakat sendiri sekiranya kita tidak dapat meningkatkan sikap dan perasaan lebih bertanggungjawab ke atas alam sekitar dan kesihatan awam.

“Sikap acuh tidak acuh terhadap kepentingan menjaga kebersihan juga menyumbang kepada merebaknya pelbagai masalah kesihatan dan penyakit berjangkit seperti demam denggi dan kencing tikus,” katanya.

Menurutnya, melalui kajian yang dilakukan kementerian, jumlah janaan sisa pepejal dalam negara meningkat kepada 33,000 metrik tan pada 2013 berbanding 19,000 metrik tan pada 2005, dengan purata pertambahan janaan setahun dua kali ganda iaitu 6.7 peratus berbanding tiga peratus di peringkat global.

Katanya, pelbagai usaha sudah dilaksanakan kerajaan untuk menyedarkan masyarakat mengenai amalan kitar semula, tetapi tahapnya masih rendah dengan kadar kitar semula nasional ketika ini hanya 10.5 peratus sahaja dari jumlah bahan buangan yang dilupuskan berbanding lebih 40 peratus di negara maju.

“Jumlah bahan yang dibuang ke tapak pelupusan sampah setiap tahun dianggarkan sebanyak 2.3 juta tan dengan nilai mencecah RM900 juta.

“Pastinya, peningkatan kadar kitar semula akan memberi manfaat besar dari segi penggunaan semula sumber dan peningkata ekonomi negara,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan berusaha melaksanakan pelbagai inisiatif termasuk penubuhan Kelab Kitar Semula yang mengadakan program Bank Kitar Semula bertujuan meningkatkan kesedaran awam mengenai kitar semula.

Menurutnya, hasilnya sejak 2010 hingga 2014, sebanyak 1.2 juta kilogram (kg) barangan kitar semula berjaya dikumpul dan hasil jualan barangan ini berjumlah RM335,000.

“Jadi, saya menyeru semua sekolah yang belum menubuhkan kelab ini supaya melaksanakannya sekali gus menyokong usaha kerajaan untuk mendidik dan meningkatkan amalan kitar semula supaya sasaran pengurangan sisa ke tapak pelupusan sebanyak 40 peratus dapat dicapai menjelang 2020,”katanya.

Artikel ini disiarkan pada :
Rabu, 25 Februari 2015 @ 9:26 AM

0 ulasan

Selasa, 17 Februari 2015

Coretan e..m.a.s. ~ Hot & Roll

Once upon a time #hot&roll #ayer8 #putrajaya #widelens

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Sunrise in Putrajaya

#sunrise while #driving #putrajaya

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Successful from recognition and assessment

"How #successful we are presented with #recognition and #assessment towards us" - 12.02.2015, Auditorium Kompleks JPM

0 ulasan

Ahad, 15 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ emas ride in Konvoi Berbasikal 1 Wilayah Persekutuan

15.Feb.2015 (Sunday), morning

I did it!! My first trial #ride 35km route. So interesting in Konvoi Berbasikal 1 Wilayah Persekutuan| 15.Feb.2015 (Sunday), 7.30-11.00 a.m.| #cycling #mtb #mountainbike #folding #hummer #bicycle #putrajaya

0 ulasan

Khamis, 12 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ Calkick: exercise for everyone

12/02/2015 (Thurs), 1:08 AM

Calkick, exercise for everyone tonite! I cant do all the step smoothly, however I most appreaciate the sky above me and bring me back when I was 7 years old. How I miss the back...

0 ulasan

Selasa, 10 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ Majlis Aspirasi Tahun Baharu 2015

10.Feb.2015 (Teus), 9.00 am

Majlis Aspirasi Tahun Baharu 2015 bersama-sama YB Menteri di JPM #JPNIN #JPM. Terimbau perhimpunan bulanan semasa di #MAMPU #PicsArt

0 ulasan

Isnin, 9 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ fisio

9.Feb.2015 (Mon), 1.45 pm

Seronok berehat-rehat kat sini sesambil diulik tiupan sang bayu... Hehehe...

0 ulasan

Jumaat, 6 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ □ (heart shape box)

06/02/2015 (Fri), 10:41 PM

Kembali diam lagi... Sepi tanpa bunyi. Sunyi tanpa rasa. Kosong tanpa mainan jiwa. Sendiri bersendiri lagi...

0 ulasan

Khamis, 5 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ Emotion flooded...

5.Feb.2015 (Thurs)

#mood #PicsArt

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Apa rasa pakai clearpath invisalign aligner vs traditional braces

05/02/2015 (Khamis), 12:45 AM

Aduhhhh sakitnya... Mencucuk-cucuk dan menarik-narik invisalign clearpath aligner ni. Aduhaiii... Kalau pakai ni dah rasa sakit, macam mana bila pakai tradisional braces. Erk... Rasanya macam kene gigit halus-halus tu, macam rasa kene massage dengan elektrik gitu... Berdasarkan bacaan kat internet, tak lama rasa sakit ni. Lama-kelamaan kita akan biasa... Memanglah distract rasa sakit mencucuk ni, tapi bila bukak aligner, rasa kosong kosong kosong (nyanyi lagu najwa latif. hahaha..)

#Day5 #wearaligner

0 ulasan

Ahad, 1 Februari 2015

Coretan e.m.a.s. ~ Berkayuh cycling di Taman Botani dan Astaka Morocco, Putrajaya

1.Feb.2015 (Sun), Morning

Bawak si patpat #hummer jejalan #cycling #mtb pagi ni #TamanBotani #Putrajaya. Lepas naik 3 bukit, terus gelap mata. Kene duduk sekejap, x boleh nak gerak, rasa terhuyung hayang jer. Teringat bukit OBS! Pengsang... Kononnya nk lepas gian. Itu baru 1 km. X tahu lah camner kalau 35km. Gulp! #PicsArt

This trail made me faint #folding #hummer #bicycle #mtb #mountainbike #cycling for #leisure #healthylife #TamanBotani #Putrajaya #PicsArt

0 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Clearpath aligner and my day journal

31.Jan.2015 (Sat),

Today I'd tried my first #aligner #clearpathdental #clearpathorthodontics trial set. What I feel more likely Shafinaz when she talks rather than Dayang Nurfaizah. The dentist keep saying "kan nak cantik..." Hahaha... Pengsan! Once done, stopped by to the next building. Last time I went to #UO #UdaOcean #PasarSeni #KualaLumpur many years ago. The reason why this place is one of my favourite, because I can get something within my taste and not too crowd with people. Here I can buy present for my abah, ayah, mak, maa and also adik-adik. Yelah, just start work and not too much I can keep in my pocket. Do still remember when one of my brother need clothes for work, I bring him here. I'm so happy when those my love one happy with my small gifts. I also prefer that place where I can look for textiles in #NagoyaTextiles. This picture capture #moment in my many years back that Allah borrow me to still alive.

My next station was #Coffeemania in #FiestaMall #Ampang. Lovely taste either #food or #beverage. This day still not complete if I did not go to #KLFestivalCityMall, however nothing capture my interest. I browse the road that I had gone before. My life journey in #KualaLumpur #emasday #lifebeforedeath #PicsArt

1 ulasan

Coretan e.m.a.s. ~ Hijra Timepiece Muslim Watch Tawaf Timepiece

30.Jan.2015 (Fri),

Something desirable #tawafwatch #tawaftimepiece #HijraTimepiece #backtobasic #IAmAMuslim #PicsArt

0 ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...