Jumaat, 18 Mac 2011

[Tsunami di Jepun] 'Jepun tak jamin selamat'

Berita Harian Online|'Jepun tak jamin selamat'
Oleh Faiza Zainudin
faiza@bharian.com.my
2011/03/16

image

MASAHIKO sebak pada sidang media di pejabatnya, semalam.

Tokyo tolak bantuan bimbang keselamatan sukarelawan

KUALA LUMPUR: Kerajaan Jepun terpaksa menolak permintaan negara luar untuk menghulurkan bantuan kerana Tokyo bimbang mereka tidak mampu memberi jaminan keselamatan ke atas pasukan sukarelawan yang tiba di sana.

Duta Jepun ke Malaysia, Masahiko Horie, berkata keadaan di sana amat kelam kabut dan semua pihak berhempas pulas untuk menangani masalah bagi memastikan keselamatan rakyat terjamin serta meminimumkan kerosakan berlaku.

“Secara baik kami ingin menyatakan, bahawa kami belum bersedia untuk menerima sukarelawan. Perlu dijelaskan kami amat terharu dengan segala ucapan takziah dan simpati yang dihulurkan.

“Semua rakyat Jepun faham betapa rakyat Malaysia turut sama bersedih dan sentiasa menyokong mereka,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam selepas menerima kunjungan hormat Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Masahiko yang kelihatan sebak ketika menjelaskan situasi terkini di negaranya itu, berkata pasukan menyelamat menemui banyak mayat yang masih tidak dikenali selain terpaksa memindah dan menempatkan hampir setengah juta rakyat ke pusat perlindungan seperti dewan dan sekolah.

“Bekalan elektrik pula terputus selain kekurangan bahan makanan, minuman dan barang keperluan lain yang menjejaskan mangsa terutama golongan berusia, selain faktor cuaca terlalu sejuk.

“Kami harus memberi semangat kepada mereka untuk tabah, bukan saja kepada penduduk Jepun tapi semua penduduk asing yang terbabit, tambahan pula stesen tenaga nuklear turut terjejas yang menarik perhatian penduduk dan masyarakat dunia,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Shabery berkata Malaysia bersedia menawarkan bantuan kepada Jepun dengan bantuan pertama dihantar menerusi pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART) ke negara itu bila-bila masa.

“Kalau ada apa-apa perkara yang dirasakan sesuai untuk kita membantu mereka, saya akan sampaikan kepada pihak berwajib di Malaysia...apa yang dirasakan perlu...dan setakat ini Malaysia sudah menghantar pasukan Smart,” katanya.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...