Selasa, 11 Mei 2010

RAM unjur ekonomi berkembang hingga 9 peratus

(Sumber dari Berita Harian, 2010/05/07)

FIRMA penarafan tempatan, RAM Holdings Bhd mengunjurkan ekonomi negara mampu berkembang sehingga sembilan peratus tahun ini, di sokong peningkatan kukuh eksport dan permintaan domestik yang menggalakkan.

Timbalan Pengerusi Eksekutif dan Ketua Eksekutif Kumpulannya, Tan Sri C Rajandram, berkata pertumbuhan ekonomi dijangkakan lebih pesat dalam separuh kedua walaupun ekonomi global umumnya masih belum pulih sepenuhnya.

“Walaupun ekonomi dunia belum benar-benar stabil, eksport negara didapati semakin meningkat dan ia bakal menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara,” katanya selepas mesyuarat agung tahunan RAM Holdings, di Kuala Lumpur, semalam.



Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri selasa lalu mengumumkan eksport negara melonjak 36.4 peratus kepada RM59.44 bilion pada Mac, iaitu nilai eksport bulanan tertinggi dicatatkan sejak September 2008.

Berikutan itu bagi tempoh suku pertama tahun ini, antara Januari hingga Mac, eksport negara adalah berjumlah RM158.73 bilion, berkembang 30.8 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu.

Rajandram menjelaskan, pertumbuhan pesat eksport Malaysia pada suku pertama itu sebahagiannya adalah kesan daripada penstrukturan semula ekonomi Amerika Syarikat dan China.



Mengenai terbitan sukuk, beliau menjangkakan perkembangannya yang lembap dalam suku pertama lalu akan kembali rancak.
“Pertumbuhan sukuk perlahan sejak enam bulan lalu disebabkan keyakinan yang lemah terhadap pertumbuhan pasaran kredit.

“Namun, kami menjangkakan sektor itu kembali pulih dalam tempoh enam hingga sembilan bulan akan datang,” katanya.

Sementara itu, Yeah berkata, ada potensi yang luas bagi sektor swasta untuk meningkatkan lagi pelaburan di negara ini.

Namun katanya, kerajaan perlu mewujudkan struktur dan pelan pelaburan berinovasi bagi memastikan pelabur tidak teragak-agak untuk memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan mereka.

“Minat melabur masih ada di Malaysia, malah kita sudah menarik pelaburan besar dalam bidang solar di Sarawak walaupun persaingan bagi pelaburan kini semakin sengit,” katanya.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...