Isnin, 3 Mei 2010

Didik anak cara bertudung dengan betul

(Sumber dari Berita Harian, 2010/05/03)

BAGI orang Islam, kewajipan bertudung jelas dinyatakan dalam al-Quran. Ini jelas menggambarkan Islam amat mementingkan umatnya menjaga kehormatan demi kesucian diri.

Tetapi trend bertudung yang berlaku sekarang adalah fesyen semata-mata. Masyarakat kita amat mementingkan sopan dan santun jelas tidak tergambar pada remaja kita. Remaja kita bertudung hanya mahu cantik tetapi baju dan seluar ketat serta sendat.



Siapa yang harus dipersalahkan? Remaja perlukan model yang baik iaitu ibu bapa. Jika anak mereka mahu berjumpa dengan kawan dan sebagainya perlu disuruh mereka bertudung. Ini supaya mereka tahu menutup aurat itu wajib.

Sering kali kita terjumpa remaja perempuan yang bertudung tetapi mereka bertudung mengikut majlis. Kefahaman agama yang mendalam perlu diterapkan pada peringkat sekolah lagi dengan model yang baik di rumah. Jangan kerana diwajibkan bertudung di sekolah, maka apabila remaja keluar dari rumah tidak bertudung.

Saya ingin mengambil perhatian bahawa di negara Barat sejak kebelakangan ini mengharamkan remaja ke sekolah dengan bertudung. Kononnya mereka memperjuangkan hak asasi manusia.

Negara barat tidak faham antara hak dan kewajipan agama. Maka dialog antara agama perlu diadakan antara kerajaan dan pihak berkaitan agama.



Di negara kita trend bertudung perlu diseimbangkan dengan fesyen. Kewajipan agama penting dari nilai sosial. Pentingnya bertudung dapat mengelakkan aurat seseorang itu terdedah sehingga boleh dilihat orang.

Saya ingin mengesyorkan supaya pihak swasta menggalakkan kakitangannya agar bertudung bagi mengelak gangguan seksual daripada berlaku.

Faktor bidang kerja dan kerja yang dilakukan tidak menjadi halangan jika sudah ada kefahaman dalam diri. Semoga kita dapat bersama-sama membantu mengingatkan antara satu sama lain.

NORHAIDI MOHD NORDIN,
Laman Tasik Pandan,

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...