Isnin, 27 September 2010

Berita Harian Online | Kunta Kinte original: Laksanakan balik Dasar Penswastaan

Kunta Kinte original: Laksanakan balik Dasar Penswastaan


2010/09/24
MINGGU ini Kunta Kinte nak cakap mengenai kapitalis dan eksekutif perniagaan yang mahu kerajaan berhenti berniaga dan jangan campur tangan dalam pengurusan perniagaan.

Kunta Kinte terkejut juga dengan nada saranan mereka itu. Bergantung kepada surat khabar mana kita baca, ada yang kata mereka mahu kerajaan nyah daripada arena perniagaan atau jangan masuk campur dalam urusan perniagaan walaupun dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Surat khabar percuma milik kapitalis Vincent Tan Chee Yioun, The Sun siarkan tajuk berbunyi No Business For Govt. Lebih kurang dalam bahasa Melayu, kerajaan tak ada peranan dalam perniagaan.

Kata surat khabar bahasa Inggeris itu, kapitalis dan eksekutif perniagaan mahu padang permainan yang sama rata, persaingan bebas dan kerajaan keluar daripada bidang perniagaan.

Yang buat saranan itu bukan saja kapitalis macam Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Datuk Seri Tony Fernandes, tetapi juga eksekutif GLC macam Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, Datuk Seri Mohd Nazir Abdul Razak.

Mereka pula bukan cakap di kedai kopi atau kelab cerut (cigar bar) di hotel lima bintang, tapi pada majlis hari terbuka Program Transformasi Ekonomi yang dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala.

Fernandes yang dibagi kebenaran beli AirAsia daripada DRB-Hicom oleh kerajaan dan ditambah pula dengan bermacam pertolongan kata, kerajaan patut keluar daripada arena perniagaan.
Walaupun dia nafi dia bukan pembunuh GLC, tapi dia kata selagi wakil kerajaan ada dalam lembaga pengarah GLC, adalah susah bagi sektor swasta untuk bersaing atau mempunyai padang permanian yang sama rata.

Kalau Kunta Kinte faham cakap Fernandes itu, dia mahu kerajaan jual atau tutup GLC, atau setidak-tidaknya pun jangan lantik penjawat awam sebagai ahli lembaga pengarah GLC.

Keras bunyi tuntutan Fernandes itu, tapi kita tak boleh marah dia pasal dia pun ada hak bercakap mengenai GLC sebab dia rakyat Malaysia dan dia bayar cukai kepada kerajaan.

Dulu lainlah kerana tak ada GLC. Dulu GLC dikenali sebagai agensi amanah Bumiputera. Walaupun mereka milik kerajaan tapi dipegang atas nama Bumiputera, jadi orang bukan Bumiputera taklah berani campur tangan atau cakap yang bukan-bukan.

Sekarang agensi amanah Bumiputera atau Bumiputera trust agencies dah diubah jadi GLC. Bila jadi GLC atau syarikat berkaitan kerajaan, semua rakyat jelata tak kira bangsa dan kaum ada hak.

Jadi tak hairanlah hari ini kapitalis bukan Bumiputera macam Fernandes berani cakap macam itu mengenai GLC. Jangan marah dia sebab kerajaan sendiri yang tukar status atau label agensi amanah Bumiputera jadi GLC.

Mohd Nazir kata sektor swasta mahukan kepastian daripada kerajaan sebab itu dia sokong inisiatif reformasi strategik yang sedang kerajaan usahakan.

Kunta Kinte tak ada masalah dengan kenyataan Mohd Nazir itu, tapi eksekutif Bumiputera macam dia kenalah ingat iaitu matlamat Dasar Ekonomi Baru banyak bantu eksekutif Bumiputera, termasuklah Idris Jala, naik tangga kejayaan dalam GLC.

Kalau tidak sebab ada GLC, Kunta Kinte rasa tidaklah ramai eksekutif Bumiputera dalam sektor perniagaan. Cuba bilang berapa kerat eksekutif kanan Bumiputera dalam syarikat swasta milik bukan Bumiputera. Ada tu ada, tapi apa jawatan dan tugas mereka?

Tapi ini tak bererti Kunta Kinte puas hati atau seronok sebab ada ramai eksekutif Bumiputera dalam GLC. Ikhlas cakaplah, ramai juga eksekutif Bumiputera dalam GLC yang bukan saja dah jadi kacang lupa kulit dan kaduk naik junjung, malah sanggup bersaing dan bunuh usahawan Bumiputera.

Kunta Kinte adalah sikit pengalaman dengan GLC ni. Ada eksekutif dan pengurus GLC yang baik hati dan sedia bantu usahawan Bumiputera. Tapi ramai yang anggap usahawan Bumiputera pesaing dan pengacau.

Baru-baru ini syarikat tempat Kunta Kinte kerja beli sebuah bangunan pejabat dari sebuah GLC. Syarikat ini 100 peratus milik Bumiputera dan dah sewa premis itu dari tahun 2000. Eksekutif Bumiputera GLC hartanah dan prasarana itu sangat bertimbang rasa dan sokong Bumiputera berniaga.

Tapi bila pergi bank minta pinjaman, sebuah bank GLC langsung tak layan. Sebuah lagi sanggup bagi pinjaman 65 peratus saja. Tapi bila pergi kepada bank swasta milik kapitalis Cina, dapat pembiayaan 85 peratus. Nampaknya bank Cina lebih percaya kepada usahawan Bumiputera daripada bank GLC. Jadi kita pun pinjamlah daripada bank Cina. Boleh jadi juga pasal premis yang kita beli itu terletak dalam kawasan Cina.

Kesimpulannya, manakala GLC telah bagi banyak pekerjaan kepada Bumiputera, namun kewujudannya tidaklah selalu baik bagi usahawan Bumiputera.

Ini adalah kerana ramai pengurus GLC tidak ada semangat nak tolong Bumiputera, malah bersaing pula dengan usahawan Bumiputera.

Jadi Kunta Kinte setuju kalau kerajaan fikir dan laksanakan balik Dasar Penswastaan. Sekarang ini, secara diam-diam ramai usahawan kecil dan sederhana Bumiputera telah muncul balik selepas dijahanamkan oleh krisis mata wang Asia 1997/98.

Tapi janganlah diswastakan semua kepada syarikat atau kapital besar Bumiputera yang sedia ada. Bagilah peluang kepada usahawan baru.

Satu cara yang baik ialah dengan kerajaan menyuruh syarikat dan usahawan Bumiputera yang berjaya ambil usahawan baru dan muda sebagai rakan kongsi. Kunta Kinte rasa sistem mentor macam ini boleh bantu lahirkan
generasi baru usahawan Bumiputera.

Berita Harian Online | Kunta Kinte original: Laksanakan balik Dasar Penswastaan

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...