Selasa, 25 Oktober 2011

KPKT sasar bina 78,000 unit rumah kos rendah RMK-10

Berita Harian Online|KPKT sasar bina 78,000 unit rumah kos rendah RMK-10

2011/10/20

KUALA LUMPUR: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) menyasarkan untuk membina 78,000 unit rumah kos rendah awam di seluruh negara di bawah Program Perumahan Rakyat dan Program Bantuan Rumah di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Menterinya, Datuk Seri Chor Chee Heung, berkata Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang berkonsepkan usahasama antara kerajaan dan swasta adalah untuk memenuhi keperluan rakyat berpendapatan rendah dan ia dijual dengan harga antara RM150,000 dan RM350,000 bergantung pada lokasi.

Chor berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Teresa Kok Suh Sim (DAP-Seputeh) yang meminta kementerian itu menyatakan jumlah rumah mampu milik akan dibina, harganya dan bagaimana kementerian akan mengatasi masalah kenaikan harga rumah di Malaysia.

"Mengenai kenaikan harga rumah, kementerian melaksanakan beberapa mekanisme, termasuk pengurangan 'Loan to Value' kepada 70 peratus sahaja bagi pinjaman perumahan untuk pembelian rumah ketiga dan seterusnya," katanya.

Selain itu, Cukai Keuntungan Harta Tanah yang diperkenalkan pada 1 Januari tahun lalu oleh kementerian adalah untuk mengurangkan aktiviti spekulasi yang menyebabkan kenaikan harga rumah. - BERNAMA

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...