Rabu, 3 November 2010

Berita Harian Online | Singapura bakal hasilkan nuklear


Singapura bakal hasilkan nuklear


2010/11/03

SINGAPURA: Republik ini bakal membina keupayaan menghasilkan tenaga nuklear menggunakan teknologi baru yang hanya memerlukan reaktor lebih kecil dan selamat, kata Perdana Menteri, Lee Hsien Loong.

Beliau berkata, kemungkinan Singapura mendirikan sebuah reaktor nuklear tidak akan berlaku dalam jangka terdekat, namun; “ia mungkin dalam jangka hayat saya.”
Lee berkata demikian kepada delegasi tenaga tempatan dan antarabangsa di Ceramah Tenaga Singapura 2010 sempena Minggu Tenaga Antarabangsa Singapura (Siew) di Suntec City kelmarin. Singapura katanya, tidak mampu menggugurkan pilihan tenaga nuklear sambil meninjau sumber tenaga alternatif lebih berkesan, bersih dan selamat.

“Kita harus bersedia menyiapkan diri untuk melakukannya. Ini akan memberi Singapura keupayaan membuat pilihan, sekiranya satu hari nanti ia keperluan dan mampu dilakukan,” katanya.

Justeru, katanya Singapura perlu menjalin hubungan dengan pakar dalam bidang itu serta melatih jurutera dan saintisnya.

Beliau akur walaupun tenaga nuklear adalah sumber tenaga bersih dan mempunyai pengeluaran karbon amat rendah, usaha memanfaatkan tenaga nuklear amat kompleks dan ialah usaha jangka panjang.
“Ada tentangan kuat daripada pergerakan hijau dan masyarakat yang pernah menyaksikan kemalangan seperti Chernobyl dan khuatir mengenai keselamatan, tetapi tanpa tenaga nuklear dunia tidak boleh maju bagi menangani pemanasan global,” katanya. – Agensi

Berita Harian Online | Singapura bakal hasilkan nuklear

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...