Rabu, 30 November 2011

Google Search on 30.11.2011 (Wednesday)

image

Google Search on 30.11.2011 (Wednesday).

0 ulasan

Cinta bantu ummah capai kemanisan iman [Cinta kepada manusia yang didasari cinta kepada Allah]

Berita Harian Online|Cinta bantu ummah capai kemanisan iman
Oleh Nik Salida Suhaila Nik Saleh
salidasuhaila99@yahoo.com
2010/11/11
Perasaan kasih sayang dipengaruhi nafsu tidak bermakna, merosakkan diri manusia

KEBELAKANGAN ini bukan sedikit anak gadis yang hilang kerana cinta, disebabkan kekasih, mereka sanggup kehilangan ibu bapa, keluarga juga tanah air tercinta.

Kisah gadis dilarikan ke Lombok terus berlaku, malah ada yang rela mengharungi perjalanan beribu batu untuk menjalani hidup baru di sana. Malangnya, ramai antara mereka yang tidak betah hidup berbekalkan cinta semata-mata, lalu pulang ke pangkuan keluarga.

Tidak kisahlah dibawa lari atau sengaja ingin pergi, soalnya bagaimana gadis belasan tahun boleh mengikut seorang lelaki? Bukankah sosial ada batasnya, apatah lagi anak gadis yang umpama bunga mekar tentunya perlu dilindungi supaya tidak diusik apa lagi disentuh oleh sesiapa pun.

Namun realitinya hari ini, jika tidak dibenteng diri sendiri, ramai tidak tahu membawa diri. Bukan itu saja, ada wanita memilih untuk berkahwin tanpa mengikut hukum hakam yang betul.

Perkahwinan sindiket, poligami tidak sah, sanggup dilakukan hanya untuk hidup bersama tanpa memikirkan baik buruknya jika tersilap perhitungan.

Cinta wujud demi menepati fitrah manusia. Kesenian cinta didasari runtunan fitrah tanpa dicabul nafsu syahwat, adalah lambang keamanan dan ketenangan. Namun, cinta sering kali diperalatkan untuk melangsaikan keghairahan nafsu.

Demi kemakmuran manusia sejagat, kita mesti menangani fenomena cinta dengan nilai fikrah yang suci dan iman yang komited kepada Allah SWT.

Cinta sebenar adalah perasaan luar biasa yang lahir daripada hati kepada orang lain. Cinta luar biasa didasari kecintaan kepada Allah SWT. Semakin kuat perasaan cinta itu, makin kita cinta Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang ingin mendapatkan kemanisan iman maka hendaklah ia mengasihi seseorang kerana Allah SWT.”

Permasalahan cinta yang dihadapi secara serius golongan remaja kini ialah pertembungan antara cinta hakiki dan cinta palsu menyebabkan mereka menghadapi dilema perasaan. Individu Muslim sewajarnya peka terhadap kehadiran cinta yang menguasai jiwa.

Cinta dikuasai nafsu syahwat adalah cinta palsu yang tidak bermakna dan akan merosakkan diri manusia.

Cinta kerana harta, adalah cintakan harta, cinta kerana pangkat adalah cintakan pangkat, cinta kerana keturunan adalah cintakan keturunan, ia bukannya perasaan cinta yang lahir daripada hati yang ikhlas untuk bersama si dia sepanjang hayat.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Demi Allah, bukan kefakiran yang aku takut menimpa kamu, tetapi aku takut kamu dibentangkan dengan kemewahan dunia seperti dibentangkan kepada umat pada zaman dulu, lalu kamu bergelumang dengan dunia dan merebutnya sebagaimana mereka sebelum kamu lalu kamu binasa sebagaimana mereka binasa.”

Memiliki harta tidak dihalang oleh syarak sebaliknya cinta harta itulah yang dipandang keji tetapi harta bermanfaat apabila ia menjadi alat bantu perjuangan menegakkan agama Allah SWT.

Firman Allah SWT bermaksud: “Berangkatlah sama ada ringan atau berat dan berjihadlah dengan harta dan jiwa kamu di jalan Allah, sedemikian itu terlebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.” (Surah at-Taubah, ayat 41)

Cinta pangkat dan kedudukan, jika melanda individu dalam gerakan Islam akan menyuburkan lagi persengketaan dingin yang melambatkan proses mencapai kemenangan. Kadang-kadang terfikir juga, untuk apa mengejar pangkat dan kedudukan sedang di akhirat kelak kita menjadi manusia hina?

Kita harus tahu perasaan yang lahir dalam hati adakah ia mendorong kepada hidup bersama untuk mencapai reda-Nya atau sebaliknya? Jika perasaan cinta itu ber-tujuan untuk mendapatkan kemanisan iman, teruskanlah dengan perkahwinan. Jika sebaliknya, percayalah cinta itu buta dan akan menggelapkan kehidupan.

Penulis ialah Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Islam Malaysia, kini melanjutkan pelajaran di United Kingdom

0 ulasan

Nafsu amarah gagal dikawal membinasa diri [Cepat Marah Membinasakan Diri]

Berita Harian Online|Nafsu amarah gagal dikawal membinasa diri
Oleh Nazri Hussein

2010/11/08
Amal ibadat boleh jadi ‘penawar’ untuk hati daripada dikuasai perasaan benci, dendam

PERASAAN dendam, benci dan amarah boleh menimbulkan pergolakan serta kekacauan dalam masyarakat kerana sikap mazmumah ini jika dibiarkan berakar umbi dalam jiwa akan menanamkan bibit perselisihan.

Islam agama yang berpaksikan kesejahteraan mendidik umatnya supaya menjauhi sifat tercela ini yang boleh menggugat hubungan ukhuwah. Benci diibaratkan api yang diam-diam menyala dalam sanubari apabila tidak mampu dikawal, maka lahirlah tindakan dan perlakuan beremosi.

Seorang sahabat pernah datang menemui Rasulullah SAW memohon supaya Baginda dapat memberi pesan serta wasiat ringkas. Jawab Baginda: “Janganlah kamu marah.” Diulang sekali lagi pertanyaan itu dan Rasulullah SAW tetap menyebut:
“Jangan marah.”

Dalam menghadapi situasi kehidupan hari ini yang serba-serbinya mencabar, sifat marah jika sudah berada pada tahap melampau dan tidak mampu dikawal oleh pertimbangan akal serta agama, akan hanya membinasakan diri sendiri.

Sudah ramai yang dapat kita saksikan hari ini bagaimana sifat marah serta benci yang tumbuh dalam hati bertukar menjadi dendam kesumat yang diakhiri dengan tindakan kejam hingga memusnahkan kehidupan diri, keluarga dan masyarakat.

Justeru, tidak hairanlah mutakhir ini jenayah kejam seperti buli, mencederakan orang hatta membunuh semakin meningkat. Semuanya berpunca daripada gejolak hati yang marak mendidih tanpa dapat dikawal lagi.

Allah sentiasa mengingatkan hamba-Nya sentiasa menjaga hati supaya tidak termakan hasutan syaitan. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya perbuatan berbisik (untuk kejahatan) itu datangnya daripada hasutan syaitan.” (Surah al-Mujadalah, ayat 58)

Umat Islam terbaik adalah mereka yang menjaga perlakuan, lidah dan kalbunya daripada sifat tercela. Hati yang jernih dan bersih akan menampilkan akhlak indah serta terpuji. Masyarakat yang berhati luhur, bersopan santun serta mudah memaafkan akan melahirkan modal insan contoh.

Banyak cara yang boleh kita lakukan bagi menghindari sikap marah, dendam dan benci daripada terus bermaharajalela dalam hati dan nurani. Antara diajar Rasulullah SAW ialah melunakkan lidah dengan selawat, banyakkan berpuasa sunat, mengamalkan bacaan al-Quran supaya hati tenang dan tidak keluh kesah.

Selain itu, bagi meredakan kemarahan dan kebencian daripada terus bernyala, kita sepatutnya melihat daripada sudut positif seperti mengenang kembali kebaikan yang ada pada dirinya supaya berkurangan rasa marah dan benci dalam hati.

Kemampuan kita mengawal rasa dendam, marah dan benci yang bergelodak dalam jiwa menjadikan kita sebaik-baik manusia kerana Nabi Muhammad SAW selalu mengingatkan supaya bersedia untuk berjihad menentang hawa nafsu.

Ketika jenayah dan gejala sosial berleluasa dalam masyarakat di mana ramai menjadi mangsa perlakuan kejam serta ganas, masyarakat perlu menilai apa yang berlaku supaya dapat dijadikan iktibar.

Rasulullah SAW pernah berhadapan dengan kemarahan tatkala menyaksikan bagaimana bapa saudaranya, Saidina Hamzah Abu Talib dibunuh dengan kejam dan di luar batas kemanusiaan dalam perang Uhud.

Kemarahan dan perasaan dendam Baginda akhirnya dilembutkan Allah apabila turunnya ayat Al-Quran yang meminta Nabi tabah serta bersabar dengan ujian besar yang diterimanya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Kalaulah engkau bersikap kasar dan keras hati terhadap mereka tentulah mereka akan lari dari kelilingmu. Oleh itu, maafkanlah kesalahan mereka.” (Surah Ali-Imran, ayat 159)

Marilah kita mendidik diri supaya sentiasa berlembut hati, pemurah serta mudah memaafkan orang lain kerana itulah sifat Rasulullah SAW yang berjaya menarik ramai golongan Musyrikin yang keras, sombong dan degil hingga akhirnya mampu dijinakkan dengan kebenaran Islam.

0 ulasan

Perkhidmatan penterjemahan daripada Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia [English to Bahasa Malaysia translator]

Adakah pihak DBP menyediakan perkhidmatan penterjemahan dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia?

Berapakah kadar bayarannya dan tempoh masa yang diperlukan?

Perkhidmatan penterjemah boleh didapati daripada Persatuan Penterjemah Malaysia. Sila hubungi talian : 03-21424381 (Persatuan Penterjemah Malaysia) untuk maklumat lanjut.

1 ulasan

Apa itu Anjakan Paradigma

Anjakan – Hasil menganjak, peralihan.

Paradigma – Merujuk kepada makna lingkungan atau batasan pemikiran (seseorang atau sesuatu organisasi) pada sesuatu masa yang dipengaruhi oleh pengalaman, pengetahuan, kemahiran dan kesedaran yang ada.

Anjakan Paradigma – Peralihan paradigma (pemikiran/pengetahuan/kemahiran) daripada satu lingkungan atau batasan kepada sesuatu yang baru (biasanya kepada yang lebih baik).
• Setiap orang seharusnya melakukan anjakan paradigma untuk meningkatkan kualiti diri.

(Sumber: Dewan Bahasa dan Pustaka)

0 ulasan

`DI’, `DALAM’ DAN `DI DALAM’, BAGAIMANAKAH CARA PENGGUNAANNYA YANG BETUL [Dewan Bahasa dan Pustaka]

Kata sendi `di’ digunakan khusus di hadapan kata nama atau frasa nama
yang menunjukkan tempat
.

Kata sendi ‘dalam’ pula digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang
membawa pengertian `lingkungan yang tidak mempunyai ruang atau jarak’

(seperti perkara, peristiwa hal, urusan, bahasa, bidang, masyarakat dan
sebagainya).

Rujuk pautan http://appw05.dbp.gov.my/dokumen/ke%20arah%20bahasa%20melayu%20berkesan.pdf

0 ulasan

`ADALAH’ ATAU `IALAH’ DIMANAKAH SILAPNYA [Dewan Bahasa dan Pustaka]

Penggunaan `adalah’ hanya boleh diikuti oleh kata sendi nama seperti untuk, pada, dalam, daripada, dengan dan sebagainya. Manakala `ialah’ pula hanya digunakan di hadapan perkataan atau rangkai kata yang berupa kata nama atau frasa nama, yakni perkataan atau rangkai kata yang menyatakan nama sesuatu benda, keadaan, pekerjaan, konsep dan sebagainya.

Rujuk pautan http://appw05.dbp.gov.my/dokumen/ke%20arah%20bahasa%20melayu%20berkesan.pdf

0 ulasan

Panduan Singkatan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) Bahasa Melayu

Rujuk pautan http://www.dbp.gov.my/khidmatsms.pdf

0 ulasan

Jumaat, 18 November 2011

TUMBUHAN DAN KHASIATNYA

TUMBUHAN DAN KHASIATNYA

MONANIZA

KANDUNGAN

1.0 Pengenalan

2.0 Khasiat dan kepentingan bunga

2.1 Bunga Raya

2.2 Bunga Pecah Lima

2.3 Setawar

2.4 Bunga Tahi Ayam

2.5 Bunga Melati

3.0 Khasiat dan kepentingan buah

3.1 Buah mengkudu

3.2 Kelapa Sawit

3.3 Buah Gajus

4.0 Khasiat dan kepentingan bijirin

4.1 Jagung

4.2 Barli

4.3 Kacang soya

4.4 Badam

5.0 Kesimpulan

Rujukan

1.0 PENGENALAN

Hutan tropika merupakan gudang semulajadi yang terbesar untuk perubatan moden. Tumbuh-tumbuhan merupakan sumber penghasilan analgesik, antibiotik, enzim-enzim, hormon-hormon diuretik, kompoun-kompoun anti-parasit, laksatif, anti-koagulan dan pelbagai bahan lagi. Tumbuh-tumbuhan juga menjadi ‘pelan induk’ dan tempat untuk penghasilan beberapa produk perubatan, contohnya, struktur kimia kokain membawa kepada sintesis prokain, sejenis anaestetik. Jumlah sebenar produk dari tumbuh-tumbuhan di dalam farmaseutikal moden menjangkau angka ribu. Daripada jumlah tersebut, satu daripada empat produk di farmasi mungkin berasal dari tropika.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), hampir 70% dari populasi dunia dari tumbuh-tumbuhan terutamanya di negara-negara sedang membangun dan mundur kerana ianya murah dan mudah didapati. Pengguna di negara-negara maju menggunakan ubat-ubat ini sebagai alternatif kepada rawatan moden.

Potensi hutan tropika sebagai gedung perubatan memang tidak boleh diperkecilkan. Pada tahun 1980, di Amerika Syarikat sahaja 20 spesies tumbuhan berbunga dari tropika menghasilkan ubat preskripsi bernilai US$8.112 billion. Lebih menarik lagi, 25% dari produk farmaseutikal dunia datangnya dari hutan tropika dengan anggaran nilai US$20 billion. Di antara bahan terpenting yang digunakan oleh perusahaan perubatan ialah alkaloid- biokompoun yang dihasilkan oleh banyak kategori tumbuh-tumbuhan.

2.0 Khasiat dan Kepentingan Bunga

BUNGA RAYA

Di sebalik warna yang cantik, berseri dan berbau harum sebenarnya bunga mempunyai banyak kegunaannya, antaranya ialah bunga raya atau nama sainsnya ialah Hibiscus rosa sinensis.Tumbuhan ini amat mujarab untuk menghilangkan batuk kerana ia mengandungi sejenis lendir atau mucin yang memberikan rasa sejuk pada kerongkong dan rongga paru-paru. Selain itu, bunga raya juga mengandungi hebiscetin, satu bahan yang amat berkesan untuk meredakan batuk dan menghilangkan kahak. Penghidap akan mendapati lendir yang mengganggu saluran pernafasannya akan dikeluarkan dalam jumlah yang banyak ketika batuk.

BUNGA PECAH LIMA

Bunga pecah lima atau Lochnera rosea amat berkesan untuk mengubat diabetes. Bentuk bunganya yang menarik dengan adunan ton warna yang garang ditengahnya membuatkan bunga ini menjadi pilihan untuk menghiasi halaman rumah. Daunnya yang mempunyai vinbastin, iaitu sejenis alkoloid yang mampu memusnahkan sel-sel tumor. Sari daun pecah lima juga mengandungi vindolin, sejenis alkoloid yang berbentuk metil ester daripada kumpulan asid karbosilik aspidos perimidin yang berkhasiat dan amat berkesan untuk merawat diabetes. Selain itu akarnya juga mengandungi khasiat yang tidak ternilai. Akarnya berkesan untuk merawat kaum perempuan yang mengalami masalah putaran haid yang tidak teratur. Ini kerana kandungan akloida, flavonoida dan tanin di dalam akar berkenaan berupaya membangkitkan kesuburan pengeluaran telur (ovum) wanita (Rajah 1).

SETAWAR

Setawar merupakan sejenis tumbuhan yang mempunyai banyak air. Setawar merupakan sejenis herba dari kategori Crassulaceae dan nama latinnya ialah Kalanchoe pinnata, tetapi di Jawa ianya dikenali sebagai tiba urip. Daun setawar dipercayai mengandungi banyak kandungan saponin iaitu sejenis bahan berkhasiat yang mudah larut dalam air dan membentuk larutan sabun. Selain itu, daun ini juga mengandungi flavonoid dan tanin. Inilah yang membuatkan tumbuhan ini digunakan untuk merawat penyakit buasir (Rajah 2).

BUNGA TAHI AYAM

Bunga tahi ayam atau nama sainsnya Lantana camara amat popular sebagai penyeri halaman rumah. Ia berasal dari Amerika dan di bawa ke Tanah Melayu untuk dijadikan sebagai tanaman tutup bumi. Daun bunga tahi ayam mengandungi sejenis minyak (sineol) yang senang meruap dan meresap dalam udara. Oleh sebab itu sineol ini amat berkesan untuk mengeluarkan lendir dan kahak dari penghidap asma. Lendir ini dapat dikeluarkan dengan menghidu bau yang terhasil daripada ramasan ataupun tumbukan daunnya yang telah dijemur sehingga setengah kering. Selain itu daunnya juga berkesan untuk mengurangkan bengkak akibat daripada infeksi kuman. Ini disebabkan kandungan turpineol dan fulforol di dalamnya. Turpineol merupakan sejenis minyak atsiri yang bersifat antiseptik yang boleh membunuh kuman. Manakala fulfurol pula bersifat antiseptik yang berkesan merawat penyakit kulit yang diakibatkan oleh kulat.

BUNGA MELATI

Bunga melati mempunyai bau yang harum, ia sering digunakan sebagai bahan penyeri majlis-majlis rasmi, khususnya majlis perkahwinan. Bau harum melati adalah disebabkan cecair yang dikenali sebagai jasmon, di Eropah minyak ekstrak bunga melati yang dikenali sebagai jasmine oil, sering digunakan untuk menyapu bahagian tubuh yang tegang atau sakit saraf. Masyarakat Indonesia pula menggunakan bunga melati untuk meredakan demam bagi kanak-kanak. Ia digunakan dengan menumbuk beberapa daun dan kuntum bunga melati dan diadun dengan sedikit air. Sebatikan campuran berkenaan secukupnya kemudian ditampalkan pada dada dan dahi kanak-kanak berkenaan. Sifat sejuknya yang meresap membuatkan suhu badan kanak-kanak yang demam akan cepat turun. Bunga ini juga dapat mengurangkan lebihan susu ibu. Ia digunakan dengan menumbuk beberapa kuntum bunga melati sehingga halus. Kemudian di campurkan dengan sedikit air dan ditampalkan pada sekitar payu dara ibu yang menyusukan bayi (Rajah 3).

3.0 KHASIAT DAN KEPENTINGAN BUAH

BUAH MENGKUDU

Nilai ubatan dan khasiat yang terdapat pada sesetengah tumbuhan memang tidak dapat dinafikan lagi, mengkudu atau nama saintifiknya Morinda citrifolia diketahui kaya dengan pelbagai ramuan ubatan hingga di gelar sebagai "ratu tumbuhan". Di kalangan masyarakat kepulauan Hawaii buah mengkudu dianggap sebagai the magic fruit atau buah ajaib kerana nilai perubatannya yang tinggi. Sebenarnya buah mengkudu atau noni (nama tempatan Hawaii) telah tercatat dalam manuskrip purba sebagai salah satu bahan utama dalam ramuan perubatan sejak 2000 tahun lalu. Seluruh bahagian pokok mengkudu dikatakan mempunyai nilai perubatan yang tersendiri. Buah mengkudu dikatakan boleh meredakan tekanan darah tinggi, senggugut, arthritis, ulser, kencing manis, kerosakkan buah pinggang, pundi hempedu serta salah urat. Selain itu buah mengkudu juga dikatakan dapat merencat pertumbuhan sel-sel barah, mempunyai kesan analgesik(penahan sakit), antiseptik (membunuh kuman) dan menghalang pertumbuhan parasit serta kulat. Pucuk mengkudu pula mempunyai bahan kimia yang amat berguna untuk menghalang proses penuaan. Batang pokok mengkudu boleh digunakan untuk mengurangkan tekanan darah sementara ekstrak daripada bunga mengkudu pula dipercayai boleh menyembuhkan sakit mata.

Saintis Hawaii telah membuat kajian mengenainya sehinggakan buah itu telah dikomersialkan sejak 1993. Produk yang berasaskan buah mengkudu telah mula dipasarkan di Hawaii dalam bentuk tablet dan jus sebagai makanan kesihatan. Menurut Dr. Ilham, amalan meminum jus mengkudu amat baik untuk kesihatan dan ianya diminum sebagai tonik ketika berehat atau selepas bangun dari tidur terutamanya sebelum menikmati sarapan pagi. Jus mengkudu ini biasanya ditambah dengan pelbagai perasa seperti strawberi atau anggur untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan (Rajah 4).

KELAPA SAWIT

Kelapa sawit juga mempunyai banyak khasiat dan kegunaannya terutamanya minyak kelapa sawit yang memiliki nilai tambah berupa kandungan zat beta karoten yang berwarna merah kekuningan. Zat ini boleh diubah menjadi vitamin A di mana ia mempunyai ciri-ciri biologi yang bermanfaat bagi tubuh badan kita. Di samping itu, minyak kelapa sawit yang lebih dikenali dengan nama crude palm oil (CPO) juga mengandungi pigmen karotenoid yang terdiri daripada komponen alfa, beta, gamma karoten dan lecopene.

Mengikut kajian yang dibuat oleh Iwasaki dan Murokoshi pada tahun tahun 1992 didapati karoten minyak kelapa sawit dapat secara berkesan menekan pertumbuhan tumor ganas pada manusia dan ternyata baik alfa karoten mahupun beta karoten kedua-duanya mempunyai ciri-ciri untuk menekan pertumbuhan tumor. Minyak sawit yang mengandungi tokoferol (vitamin E) yang dapat berfungsi sebagai antioksidan dan fitosterol yang merupakan jenis sterol yang sulit diserap oleh saluran pencernaan. Oleh itu, minyak sawit sangat berguna untuk mencegah timbulnya penyakit-penyakit avitaminosis, penyakit tekanan darah tinggi, penyakit jantung koroner dan penyakit kanser (Rajah 5).

BUAH GAJUS

Buah gajus adalah buah yang boleh dikira sebagai buah yang unik kerana mempunyai biji di luar. Bijinya berbentuk seperti buah pinggang dan berwarna kelabu. Nama saintifik pohon buah gajus ialah Anacardium occidentale dari famili Anarcadiaceae. Nama buah ini berbeza mengikut negeri, di mana ada yang menggelarnya sebagai jambu monyet, buah ketereh atau jambu golok. Ia diperkenalkan ke negara kita pada sekitar 1945-1950 oleh syarikat Penang Rubber Estate limited. Pokok gajus ini berasal dari Brazil dan Peru tumbuh segar di kawasan tanah berpasir. Pucuk buah gajus enak dimakan dan dijadikan ulam bagi kebanyakan orang. Selain itu kacang dari bijinya mengandungi protein yang sangat tinggi. Buahnya yang masak harus dineutralkan terlebih dahulu, ini kerana buah mentah rasanya agak masam kelat serta berminyak dan tidak berapa menarik selera orang ramai (Rajah 6).

4.0 KHASIAT DAN KEPENTINGAN BIJIRIN

JAGUNG

Bijirin juga mempunyai banyak khasiatnya, antaranya ialah jagung atau nama saintifiknya Zea mays yang berasal dari keluarga Gramineae. Tumbuhan ini kaya dengan protein, vitamin B, kalsium, fosforus, zat besi dan sejenis minyak bermutu tinggi yang baik untuk kesihatan. Amalan memakan jagung boleh menguatkan tulang, gigi, rambut dan hati. Ia juga boleh menurunkan tekanan darah dan kandungan gula dalam darah, melancarkan pengaliran darah serta melawaskan kencing.

Jagung dan produk jagung seperti emping, minyak, tepung dan kanji amat baik dimakan oleh mereka yang menghadapi masalah ketika membuang air kecil seperti kencing yang tidak dapat ditahan, kencing terlalu kerap, sakit ketika kencing dan radang pundi kencing. Kulit jagung pula berkesan untuk mengatasi kesulitan ketika membuang air kecil. Bulu jagung yang halus merangsang serta melawaskan kencing, menguatkan hati dan menurunkan tekanan darah. Caranya ialah dengan merebus semangkuk bulu jagung dan dua gelas air. Biarkan airnya mendidih sehingga airnya kering menjadi kira-kira satu gelas kemudian diminum dua kali sehari. Kulit dan bulu jagung juga digunakan untuk mengubati kudis atau luka yang bernanah. Kulit dan bulu halus jagung itu ditumbuk halus sebelum ditampal pada kudis dan biarkan hingga kering (Rajah 7).

BARLI

Pokok barli yang berasal dari keluarga Gramineae, dikenali sebagai Hordeum vulgarae dari segi saintifiknya dan menyerupai pokok gandum yang banyak ditanam di negara-negara Barat. Barli sejenis bijirin yang kaya dengan protein dan vitamin E, banyak digunakan untuk membuat roti, minuman dan berbagai jenis makanan yang berkhasiat. Air rebusan barli baik untuk memulihkan tenaga bagi mereka yamg baru sembuh daripada penyakit. Ia menyejukan badan, melegakan sakit kerongkong dan amat berkesan untuk meredakan masalah perut meragam. Barli juga boleh menambah selera makan dan membantu proses penghadaman makanan. Ia digunakan dalam rawatan tradisional untuk melegakan penyakit bronkitis dan merupakan salah satu daripada ramuan-ramuan asas dalam penjagaan kulit muka.

KACANG SOYA

Kacang soya merupakan sejenis makanan popular di Malaysia. Bijirin ini digunakan oleh penduduk tempatan sama ada untuk membuat tempe, tauhu dan kicap, juga diproses untuk mendapatkan ‘susu’nya yang berkhasiat. Pokok kacang soya yang berasal daripada spesies Glycine max dalam keluarga Leguminosae, biasanya tumbuh rendang setinggi dua meter dan mengeluarkan bunga putih atau ungu. Kacang soya mengandungi 48 peratus protein, lesitin, vitamin dan zat galian. Kandungan kolesterol yang rendah dalam makanan yang diproses daripada kacang soya membantu menghindarkan penyakit jantung dan kencing manis. Sementara minyak yang diproses daripada bijirin ini mempunyai banyak khasiat dari segi perubatan. Ia membantu peredaran darah, menghapuskan kesan-kesan keracunan makanan, meredakan demam dan bertindak sebagai penawar untuk keracunan makanan (Rajah 8).

BADAM

Badam penting untuk kesihatn kerana khasiatnya yang pelbagai, ia boleh dimakan mentah, dikukus seperti kekacang atau dijadikan bahan campuran makanan seperti kuih dan sebagainya. Badam mengandungi 20 kali lebih banyak protein jika dibandingkan dengan bijirin lain. Kandungan lemak dan karbohidratnya tinggi, oleh itu ia mengandungi gula yamg tinggi berbanding dengan buah-buahan yang lain. Kandungan vitamin B dalam badam mengatasi kandungan vitamin itu dalm telur, begitu juga niasin yang dimilikinya melebihi gandum. Kandungan kalsium juga mengatasi kandungan elemen itu dalam susu dan kandungan fosforusnya melebihi kandungan fosforus dalam keju. Kanak-kanak amat sesuai memakan badam kerana khasiatnya dapat membantu pembesaran mereka, selain membina tulang dan gigi. Sementara kepada orang dewasa pula ia dapat membantu menyihatkan jantung mereka (Rajah 9).

KESIMPULAN

Masih banyak lagi spesies tumbuhan di hutan tropika yang belum dikaji potensinya sebagai radas kesihatan manusia. Malah mungkin ada spesies yang belum ditemui lagi. Sekecil-kecil herba sekalipun mengandungi kompaun berguna yang dapat menyelamatkan nyawa. Sejumlah besar ubat-ubatan dari hutan tropika telah dapat membantu kehidupan, malah menyelamatkan nyawa berjuta-juta manusia di seluruh pelusuk dunia. Sumber biodiversiti yang amat penting ini perlu diuruskan secara mampan di samping mewujudkan industri berasaskan bahan semulajadi. Dengan itu, maklumat yang berkaitan perlu didokumentasikan secara komprehensif untuk meningkatkan kefahaman fungsi tumbuhan Hutan Hujan Tropika Malaysia dalam kehidupan manusia sejagat.

 RUJUKAN

Mariatini Othman, 1996. Tumbuh-tumbuhan ubat-ubatan. Majalah Kosmik, April: 50-51.

Penulis Khas. 1998. Gajus: Bijinya mengandungi banyak protein. Majalah Kosmik, Mei: 40.

Wan Noraini Hasan, 1998. Disebalik warna-warni bunga cantik, berseri, berkhasiat. Majalah Kosmik, Jun: 20-21.

Khairunnisa Sulaiman, 1998. Keajaiban buah mengkudu. Majalah Kosmik, November: 96-99.

Mastika 1997. Tips kesihatan, Mei: 31.

Mastika 1996. Tips kesihatan, Jun: 35.

 

(Sumber: http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/monaniza.html)

0 ulasan

Khamis, 17 November 2011

Rakyat tak patut perlekeh bahasa Melayu

Berita Harian Online|Rakyat tak patut perlekeh bahasa Melayu
Oleh Rejal Arbee
rejal@mcoba.org
2011/11/17

Usah mendewakan BI sehingga bahasa kebangsaan diabai, tidak diperkasa

POLEMIK mengenai penggunaan bahasa Melayu (BM) dan bahasa Inggeris (BI) berterusan, khususnya oleh beberapa kerat rakyat yang amat mendewakan BI hingga tidak mahu mengakui BM ialah bahasa negara ini. Mereka seolah-olah tidak mahu memberikan taraf sepatutnya kepada bahasa mereka sendiri hingga tergamak memperlekehkannya.

Mereka begitu taksub dengan BI hingga tidak pernah mahu mempelajarinya kerana tidak mahu menggunakannya. Maka itu walaupun mengakui rakyat negara ini tetapi masih tidak boleh bertutur dalam bahasanya.

Jadi tidak menghairankan mereka berterusan saja merendahkan kebolehan bahasa Melayu sebagai mana juga puak tertentu khususnya akhbar bahasa Mandarin yang hendak menggalakkan penggunaan bahasa minoriti itu seperti sedang berlaku sejak akhir-akhir ini.

Tidak salah bagi kita pelajari Mandarin tetapi janganlah dalam usaha ini seperti juga puak yang mendewakan BI berterusan memperlekehkan BM.

Maka itu perkembangan terbaru yang mana Pengarah Hospital Pakar Sultanah Fatimah di Johor Bahru, Dr Ahmad Pauzi Abu menghendaki kakitangan hospital itu belajar Mandarin hanya kerana kononnya ramai pesakit yang mahu mendapatkan rawatan di hospital itu tidak boleh bertutur BM adalah satu keputusan yang amat mengaibkan.

Kalau ada antara pesakit itu yang terdiri daripada rakyat negara ini tidak tahu bertutur BM, itu salah mereka. Setelah lebih setengah abad negara merdeka, bolehkah kita terima keadaan yang mana masih ada rakyat yang berterusan tidak menghiraukan bahasa negara mereka sendiri? Kenapa kita pula yang perlu mengetahui bahasa sisipan hanya untuk menampung mereka itu?

Sejak bila pula negara ini mengamalkan dasar pelbagai bahasa? Apakah kiranya ada pula orang India dan Sikh yang juga tidak boleh bertutur BM, kakitangan hospital itu perlu belajar Tamil dan Punjabi pula?

Sekiranya ada dalam kalangan rakyat negara ini yang tidak sedikit pun mahu menunjukkan kesetiaan mereka terhadap negara mereka bermastautin, kenapa kita pula perlu membongkok mengikut telunjuk mereka?

Maka itulah sehingga kini masih ada dalam kalangan puak demikian yang tidak mahu menggunakan BM, malah mereka berterusan hanya menggunakan BI dan Mandarin di premis mereka atau dalam risalah mempromosikan produk mereka. Ia memberi gambaran seolah ada usaha untuk mempromosi penggunaan bahasa Mandarin dalam negara ini hingga mahu mengabaikan BM.

Apakah mereka menganggap mereka bukan beroperasi di Malaysia yang mana bahasanya ialah BM? Apakah rakyat Perancis, Jepun, Korea atau pun Thai boleh menerima bahasa mereka diketepikan begitu dan sebaliknya mempelopori bahasa sukuan?

Kalau perkara demikian ini tidak mungkin boleh berlaku di negeri itu, kenapa di Malaysia masih wujud puak sedemikian dan kenapa pula pihak berkuasa tempatan kita begitu ‘bacul’ tidak mahu menunjukkan taring bertindak ke atas anasir yang tidak setia terhadap negara mereka sendiri?

Pejuang BM bukannya hendak memperlekehkan BI. Mereka hanya berjuang supaya BM diberi pengiktirafan sepatutnya sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini. Dengan itu, ia juga harus diterima sebagai bahasa ilmu dan bahasa pengetahuan dan mana-mana agensi yang dipertanggungjawabkan memartabatkannya harus menentukan ia diberikan kedudukan setimpal dengan tarafnya. Itu saja yang diperjuangkan.

Jadi kenapa puak tertentu berterusan mahu memperlekehkan BM? Anehnya dengan pelbagai hal sampingan yang tidak kena mengena dengan usaha untuk memartabatkannya. Dalam pada itu wujud pula mereka yang berterusan mendewakan BI. Ini masih boleh diterima sekiranya mereka pada masa sama tidak ketepikan penggunaan BM.

Tidak ada siapa mempersoalkan usaha mahu menggalakkan penguasaan BI dalam kalangan rakyat negara ini lebih-lebih lagi di sekolah. Tidak siapa juga menafikan BI adalah bahasa antarabangsa yang penting dikuasai, khususnya bagi sebuah negara seperti Malaysia yang bergantung banyak kepada hubungan dengan dunia luar termasuk dalam perdagangan.

Diakui juga betapa pentingnya kita menguasai BI kalau mahu maju. Juga diakui BI kini sudah menjadi bahasa utama dunia sebagai bahasa antarabangsa, bukan saja untuk urusan perdagangan dan diplomasi malah sejumlah besar buku yang diterbitkan juga dalam bahasa Inggeris. Seperti juga penggunaannya amat meluas dalam komputer. Ini tidak dinafikan tetapi dalam mahu menegakkan penguasaan BI penggunaan BM tidak harus diabaikan. Jadi puak yang sememangnya tidak boleh bertutur BM ini janganlah hendak menangguk di air keruh sehingga tergamak mengatakan BM tidak penting.

BM sememangnya penting difahami dan dikuasai oleh semua mereka yang mengakui sebagai rakyat negara ini. Kalau tidak jangan jadi rakyat Malaysia. Itu saja. Oleh itu, keputusan kerajaan hendak memperkasakan pembelajaran BI di sekolah memang diterima baik, tetapi dalam usaha memperkasakan pengajarannya di sekolah, ia hendaklah dilaksanakan dengan baik dan berpandukan kepada suatu pertuturan bahasa Inggeris standard yang selama ini diikuti iaitu standard di England bukannya mengikut sebutan seperti di Amerika Syarikat dan Australia.

Oleh itu, pengambilan guru dari Amerika atau Australia yang mempunyai sebutan amat berbeza dengan sebutan orang Inggeris akan membawa kepada keadaan yang boleh mengelirukan. Apakah Kementerian Pelajaran tidak boleh mengambil kembali guru BI yang sudah bersara untuk mengajar mata pelajaran itu di sekolah? Ramai antara mereka yang bersara amat berdedikasi dan khidmat mereka tentunya masih boleh dimanfaatkan.

Penulis ialah Felo Kanan UKM

0 ulasan

Selasa, 15 November 2011

Doa Agar Cepat Melunasi Hutang

اللهم فارج الهم ، كاشف الغم . مجيب الدعوة المنطرين رحمن الدنيا والاخرة ورحيمهما انت ترحمنى فارحمنى رحمة تغنيني بها عن رحمة من سواك . اللهم اكفنى بجلالك عن حرامك واغننى بفضلك عمن سواك .

Ya Allah, ya Tuhanku, Yang menghilangkan duka, menghapuskan keresahan, (dan) yang mengabulkan doa kepada orang yang memerlukan; Yang Maha Pengasih Maha Penyayang di dunia mahupun di akhirat. Engkaulah yang memberi kasih padaku, maka berilah aku rahmat, (aku) yang tidak memerlukan kasih kecuali kepada Engkau. Ya Allah, berilah kecukupan kepadaku dengan harta yang Engkau nyatakan halal, tanpa harta yang Engkau nyatakan haram; dan berilah kecukupan kepadaku dengan anugerah-MU (bukan kepada) selain Engkau.

2 ulasan

Khamis, 10 November 2011

Mengejar pangkat, pujian jadikan kerja tidak ikhlas

Berita Harian Online|Mengejar pangkat, pujian jadikan kerja tidak ikhlas
Oleh Amran Zakaria

2011/10/20
Allah janjikan ganjaran setimpal kepada setiap tugas dibuat penuh ketulusan tanpa harap balasan

ADA yang membuat perbandingan bahawa keikhlasan itu seumpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam pada malam yang amat kelam. Ia wujud tetapi amat sukar dilihat. Bermaksud betapa sukarnya mengesan keikhlasan yang ada pada diri seseorang walaupun sememangnya ia begerak dalam naluri manusia. Hanya Allah saja yang mengetahui apa yang tersirat yang dilakukan oleh seseorang itu walaupun secara bersembunyi.

Dari segi bahasa, istilah ikhlas merujuk kepada bersih hati atau tulus hati. Sebenarnya istilah ikhlas yang kita guna pakai hari ini diambil daripada bahasa Arab iaitu khalasa dan yukhlisu yang bererti bersih, murni dan jernih. Umumnya, ikhlas memberi makna menjadikan segala sesuatu bersih dan menghilangkan segala kotoran yang bertempelan. Secara komprehensif ia bermaksud melakukan segala amal perbuatan yang diredai Allah dengan memurnikan niat secara tulus hati dan bersih hati hanya kerana Allah semata-mata dengan tidak mengharapkan sedikit pun imbalan daripada pihak lain.

Ibnu Masud RA sahabat yang ternama dan paling cerdas dalam hafalannya menyatakan bahawa perkataan dan perbuatan seorang hamba tidak akan bermanfaat kecuali dengan niat ikhlas dan tidaklah akan bermanfaat pula perkataan, perbuatan dan niat seorang hamba kecuali yang sesuai dengan sunnah Rasulullah SAW.

Keikhlasan memurnikan niat kerja yang dilakukan seseorang hanyalah kerana Allah dan bukannya kerana riak. Mereka tidak menyimpan keinginan untuk dipuji oleh orang lain, apa lagi untuk mengejar hierarki manusia sama ada dari segi pangkat atau kedudukan.

Abul Qosim Al Qusyairi, seorang ulama menyatakan bahawa ikhlas menjadikan niat hanya untuk Allah dalam melakukan amalan ketaatan. Jadi, amalan ketaatan itu dilakukan dalam rangka mendekatkan diri pada Allah dan bukanlah ingin mendapatkan pujian daripada makhluk atau yang dilakukan bukanlah di luar mendekatkan diri pada Allah.

Ulama bersepakat bahawa orang yang ikhlas itu sama sekali tidak mempunyai niat untuk menjadi seorang yang sumah, mengelakkan diri daripada dipuji, tidak sombong, tidak riak, selalu merendah dan suka beramal. Kalangan mereka juga banyak bersabar, sentiasa tenang dalam menghadapi cabaran dan mudah bekerjasama dengan orang lain untuk tujuan kebaikan dan senang melakukan amal yang bermanfaat. Allah berfirman yang bermaksud: Maka sembahlah Allah dengan mengikhlaskan agama kepada-Nya. (Surah Az Zumar, ayat 2)

Allah memandang tinggi kepada mereka yang ikhlas dalam melaksanakan perkara baik, mahupun berjumpa dengan saudara atau kenalan. Meletakkan niat yang betul bersamanya adalah ganjaran yang dijanjikan Allah. Rasulullah SAW menceritakan satu kisah mengenai seorang lelaki yang mengunjungi saudaranya di kota lain, maka Allah mengutus malaikat di perjalanannya. Ketika malaikat itu bertemu dengannya lalu menyapa: Hendak ke mana engkau?, maka lelaki itu berkata: Aku ingin mengunjungi saudaraku yang tinggal di kota ini. Maka malaikat itu bertanya: Apakah engkau memiliki suatu kepentingan yang akan menguntungkanmu (apabila bertemu) dengannya? Lelaki itu pun menjawab: Tidak, hanya saja aku mengunjunginya kerana aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu lalu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah untuk mengkhabarkan kepadamu bahawa sesungguhnya Allah menyintaimu seperti engkau mencintai saudaramu itu kerana-Nya. (Riwayat Muslim)

Kadangkala kita tidak sedari sudah melakukan pekerjaan yang dibuat secara ikhlas semata-mata kerana Allah. Walaupun sumbangan yang diberikan kecil saja tetapi besar ganjarannya di sisi Allah.

Kisah seekor anjing sedang kehausan yang telah diberi pertolongan oleh seorang wanita wajar dijadikan pedoman walaupun sumbangan wanita itu dianggap kecil kepada manusia tetapi besar pengertiannya di sisi Allah.

Sebagai makhluk kita mengharapkan keredaan bersama keampunan Allah. Perkara kebaikan yang dilakukan sekiranya tiada keikhlasan diyakini tidak akan mendapat ganjaran di sisi Allah sama ada kita menzahir atau menyembunyikannya.

Firman Allah yang bermaksud: Katakanlah, jika kamu menyembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu melahirkannya, pasti Allah mengetahui. ( Surah Ali Imran, ayat 29)

Sebenarnya, keikhlasan bekerja boleh merangsang peningkatan produktiviti seseorang. Pekerja yang ikhlas akan melakukan kerjanya secara bersungguh-sungguh dan penuh komitmen. Lazimnya mereka yang ikhlas dalam bekerja akan memperoleh nikmat berupa ganjaran yang dijanjikan Allah di dunia dan di akhirat.

0 ulasan

Pemimpin boleh contohi pendekatan Nabi Ibrahim buat keputusan [Di sebalik sambutan Aidiladha]

Berita Harian Online|Pemimpin boleh contohi pendekatan Nabi Ibrahim buat keputusan
Oleh Mohd Rizal Azman Rifin

2011/11/08

IBADAH korban yang mengiringi sambutan Aidiladha sempena pelaksanaan ibadah haji setiap tahun tidak seharusnya dilihat sebagai upacara keagamaan semata-mata sebaliknya perlu diperhalusi daripada sisi pandangan yang lain.

Sebenarnya ibadah korban mempunyai hubungan langsung dengan peristiwa antara Nabi Ibrahim yang diperintahkan Allah menyembelih putera kesayangannya, Ismail.

Selain kekaguman kita terhadap ketaatan dan kepatuhan kedua-dua anak beranak itu mentaati perintah Allah, ada bahagian lain yang semestinya direnungi sebagai iktibar iaitu keperibadian Nabi Ibrahim sebagai seorang pemimpin yang bijaksana dan patut dijadikan tokoh ikutan.
 

Nabi Ibrahim tidak bertindak terburu-buru mengambil keputusan sebaliknya membuat pertimbangan mendalam untuk menentukan kesahihan kebenaran mimpinya itu. Dicatatkan, dia sempat berfikir dua hari iaitu pada tanggal 8 dan 9 Zulhijjah sebelum menyampaikan niat melaksanakan perintah Allah kepada Ismail

 
Beliau pemimpin yang tidak emosi ketika berdepan situasi. Contohnya, ketika bermimpi diperintahkan Allah menyembelih anaknya sendiri, dia tetap tenang dan ini sekali gus melambangkan tahap daya fikir jernih serta mampu membuat pertimbangan yang matang.

Nabi Ibrahim tidak bertindak terburu-buru mengambil keputusan sebaliknya membuat pertimbangan mendalam untuk menentukan kesahihan kebenaran mimpinya itu. Dicatatkan, dia sempat berfikir dua hari iaitu pada tanggal 8 dan 9 Zulhijjah sebelum menyampaikan niat melaksanakan perintah Allah kepada anaknya, Ismail.

Teori kepemimpinan dapat diteladani, seorang pemimpin wajar berfikir dan menimbangkan sesuatu keputusan hendak dilaksanakan demi kepentingan orang ramai dengan mendalam. Pemimpin yang bijak sentiasa menunjukkan kebijaksanaan membuat keputusan sebelum bertindak.

Nilai kedua yang boleh kita ceduk daripada sifat Nabi Ibrahim, seseorang pemimpin seharusnya mengambil kira pendapat orang lain sebelum melaksanakan sesuatu keputusan. Meskipun Baginda yakin perintah menyembelih puteranya itu satu kebenaran, Baginda tidak bertindak tergesa-gesa.

Sebaliknya, Baginda berbincang dengan Ismail. Pendekatan dialog ayah dan anak itu satu simbol untuk pemimpin terkini mempraktikkan dalam kepemimpinan mereka.

Pemimpin, ahli politik dan sesiapa saja diamanahkan tanggungjawab memimpin perlulah menghargai pendapat masyarakat atau orang ramai melalui pendekatan berdialog berbentuk dua hala yang sihat, secara terbuka dan berunsur manusiawi.

Banyak kejadian buruk berlaku dalam sesebuah negara apabila keputusan tergesa-gesa dibuat pemimpin hingga menimbulkan rasa tidak puas hati. Lantas berlakulah insiden tidak diingini dan memalukan imej negara.

Semua itu menggambarkan kedangkalan pemimpin berfikir secara matang dan sentiasa melaksanakan kaedah berdialog dengan masyarakat dipimpinnya. Jadi, contohi kepemimpinan Nabi Ibrahim supaya masyarakat serta negara terus dilimpahi keberkatan dan rahmat Allah.

Jika kita jujur menggalurkan peristiwa ibadah korban Nabi Ibrahim dan anaknya, akan terserlah benih-benih kekuatan iman dan takwa mentaati perintah Allah.

Walaupun dihasut oleh syaitan yang menyuntik perasaan ragu supaya mengingkari perintah Allah, kekuatan iman dan takwa mengatasi segala-galanya.

Oleh itu, walaupun berdepan dengan gangguan atau tekanan untuk tidak melakukan tindakan yang betul, pemimpin tidak boleh mudah goyah sebaliknya keyakinan terhadap keputusan dibuat demi kepentingan pihak dipimpin perlu ditegakkan.

Apabila membiarkan syaitan membelit hati, pemimpin akan kecundang ke lembah bertentangan dengan kepentingan agama dan masyarakat. Maka timbullah masalah pecah amanah, penyalahgunaan kuasa, rasuah dan sebagainya.

Jadi, ambillah iktibar dari peristiwa korban Nabi Ibrahim dan Ismail sebagai penyuluh inspirasi membetulkan diri berpaksikan ketakwaaan kepada Allah. Rugilah kita seandainya ibadah korban pada Aidiladha ini hanya dilihat dari perspektif budaya tanpa mengambil pengajaran tersirat di sebaliknya.

0 ulasan

Program Lead Camp PTD Siri 04/2011 pada 29.10–04.11.2011

Koleksi gambar ini diperolehi daripada portal Jabatan Pertahanan Awam di pautan http://www.civildefence.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=380&Itemid=251

000102033405060708091011121314151617181920212223242526292728

 

StarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStar

Antara koleksi peribadi daripada handphone yang tak clear sangat rakamannya:

DSC_0649DSC_0652DSC_0653DSC_0654DSC_0655DSC_0656DSC_0661DSC_0664DSC_0669DSC_0670DSC_0671DSC_0672DSC_0673

 

StarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStarStar

lead camp ptd siri 4 2011

0 ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...