Jumaat, 28 Oktober 2011

Lirik Epilog Silam ~ Haikal

Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Tuhan... Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan... Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari

Tuhan... Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan... Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur

Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

0 ulasan

Khamis, 27 Oktober 2011

4 Jenis Ujian yang Allah Berikan

Alhamdulillah.. Pagi ni walaupun hujan renyai-renyai, masih dapat ke pejabat ikut masa yang tidak akan melewatkan “punch-in”. Hehehe… Alhamdulillah, bersyukur juga sebab rumah dekat dengan pejabat. Dalam 20-25 minit macam tu sampailah. Yelahkan… bukan ana sorang jer yang nak ke pejabat, ramai lagi yang lain… Smile

Memang pepagi nak ke pejabat, radio IKIM lah yang menjadi pilihan. Bukan sahaja disebabkan celoteh DJ yang banyak berkongsi maklumat, slot motivasinya pun memang superb!

Pagi ni, sekali lagi suara Ustaz Izhar bergema di liang-liang speaker kereta ana. Kali ni juga dah 3 kali Radio IKIM memperdengarkan motivasi ini. Kali ke-2 ana dengar lepas maghrib, itupun ana odw balik rumah…

Antara 4 ujian yang Allah berikan kepada hamba-hamba-NYA bagi menguji sejauh mana kesabaran dan ketaatan hamba-hamba-NYA kepada Allah ialah:

 

1. Ujian Amal Ibadah

Dalam kita mengerjakan amal ibadah, banyak yang cacatnya… Tidak sempurna. Allah telah mewajibkan kita solat kepada-NYA, bertujuaan untuk mengingati-NYA, tetapi kita lalai. Bagi yang kaya, dalam pada bersedekah, timbul perasaan riak. Ini semua adalah antara ujian dalam kita melakukan amal ibadah ke jalan Allah.

 

2. Ujian maksiat

Kita memandang ringan perkara-perkara yang dilarang oleh agama. Sebagai contohnya, hubungan intim lelaki dan perempuan yang bukan muhrim adalah dilarang sama sekali. Walau bagaimanapun, kita menjadikan hubungan tersebut sebagai hubungan yang manis, yang tiada salahnya kita berhubungan begitu. Sehingga pelbagai kes moral berlaku seperti zina, anak luar nikah, sumbang mahram dsb. akibat gagal dengan ujian tersebut. Minum arak juga dijadikan sebagai ubat bagi golongan-golongan tertentu. Walhal, apa yang dilarang, hukumnya tetap haram.

 

3. Ujian nikmat

Allah menurunkan nikmat yang pelbagai kepada hamba-hamba-NYA untuk disyukuri. Tetapi manusia masih lagi merintih akan sukarnya kehidupan mereka. Hakikatnya manusia tidak akan pernah merasa cukup dengan apa yang diperolehi. Sebagai contoh, Allah menurunkan harta yang banyak. Tetapi manusia lupa untuk mengeluarkan zakat, membelanjakan harta kepada orang yang tidak bernasib baik, membelanjakan harta ke jalan Allah… Atas sebab kenikmatan yang dikecapi ini, manusia alpa tentang hakikat sebenar kehidupannya di dunia.

 

4. Ujian musibah

Allah menurunkan ujian musibah kepada hamba-hamba-NYA. Sebagai contohnya, hamba Allah ditimpa kemalangan, lalu patah kakinya. Lantas, dia merintih dan mengaduh yang Allah telah menyiksa dan membebankan dirinya. Sekiranya dia mendalami, tentu banyak rahsia mengapa Allah menurunkan musibah itu kepadanya. Mungkin juga Allah mahu insan itu dekat dengan-NYA, bermohon kepada-NYA.

 

Sesungguhnya, amat besarlah pahala dan ganjaran bagi hamba Allah yang lulus semua ujian ini. Semoga kita adalah dalam golongan ini. Golongan yang sabar dalam menempuhi perjalanan hidup ini. Amien…

0 ulasan

~Lukmanul Hakim~

Jangan sampai ayam jantan lebih pandai darimu. Ia berkokok di waktu subuh, sedang kamu tetap lelap dalam tidur.

~Lukmanul Hakim~

0 ulasan

Selasa, 25 Oktober 2011

Kerajaan mahu kaji semula had kelayakan pendapatan Skim Rumah Pertamaku

Berita Harian Online|Kerajaan mahu kaji semula had kelayakan pendapatan Skim Rumah Pertamaku

2011/10/19

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan mengkaji semula hak kelayakan pendapatan isi rumah bagi Skim Rumah Pertamaku, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai.

Katanya, kajian semula itu adalah sejajar dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semasa membentangkan Bajet 2012, yang menaikkan had pinjaman di bawah skim itu kepada RM400,000, daripada RM220,000. "Had kelayakan itu kini RM3,500 dan kami sedang mengkaji sekitar RM6,000 hingga RM7,000," katanya kepada pemberita selepas pelancaran aplikasi mudah alih "Kurnia One Touch" di sini, hari ini.

Katanya, perbincangan mengenai perkara itu masih berjalan dan kementerian itu sedang menunggu maklum balas dari bank-bank berkaitan cadangan itu.

"Kami sudah meminta pihak bank memberikan kami angka yang mereka rasa selesa jika seseorang itu perlu perlu meminjam lebih banyak wang (di bawah skim itu)," katanya. - BERNAMA

0 ulasan

Kementerian sedang sedia Surat Arahan pelaksanaan suhu di bangunan kerajaan

Berita Harian Online|Kementerian sedang sedia Surat Arahan pelaksanaan suhu di bangunan kerajaan

2011/10/20

KUALA LUMPUR: Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air sedang menyediakan Surat Arahan garis panduan penetapan suhu minimum 24 darjah celcius di semua bangunan kerajaan dan agensi di bawahnya.

Timbalan Menteri berkenaan Noriah Kasnon berkata Surat Arahan itu menetapkan ruang yang boleh diselaraskan suhunya seperti ruang pejabat, bilik pegawai, bilik mesyuarat, lobi dan koridor.

"Di samping itu, Surat Arahan ini juga bersetuju ruang kritikal tertentu memerlukan penetapan suhu khusus seperti dewan bedah, unit rawatan rapi, makmal bilik peralatan mekanikal, ruang menempatkan perkakasan teknologi maklumat seperti bilik server," katanya ketika menjawab soalan Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Dr Mujahid bertanya mengenai langkah kerajaan bagi memastikan semua bangunan kerajaan menggunakan suhu pendingin hawa minimum 24 darjah celsius bagi menjimatkan tenaga.

Noriah berkata semua agensi kerajaan dikehendaki melaksanakan penetapan suhu di pejabat masing-masing seperti yang digariskan dalam Surat Arahan berkenaan sebagai langkah pengurangan perbelanjaan kos utiliti kerajaan.

Beliau berkata pelaksanaan langkah penjimatan tenaga elektrik itu mesti dibuat dengan serta-merta secara menyeluruh atau berperingkat dan berterusan.

Dalam pada itu, beliau berkata semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing untuk membolehkan sasaran kecekapan tenaga tercapai selain daripada tindakan melaraskan suhu penyaman udara ruang bangunan kerajaan.

"Setiap pihak dan individu juga perlu mengamalkan kecekapan tenaga lain seperti menutup suis semua peralatan elektrik yang tidak digunakan, memaksimumkan penggunaan cahaya semula jadi, menggunakan tangga bagi menggantikan lif dan menggunakan alat cekap tenaga.

Langkah berkenaan tidak membabitkan sebarang kos kepada pemilik bangunan, namun pada kebiasaannya dapat menjimatkan tenaga pada kadar 3-7 peratus dari jumlah keseluruhan penggunaan tenaga," katanya. - BERNAMA

0 ulasan

Sasaran pertumbuhan KDNK lima peratus boleh dicapai

Berita Harian Online|Sasaran pertumbuhan KDNK lima peratus boleh dicapai

2011/10/20

KUALA LUMPUR: Malaysia boleh mencapai sasaran pertumbuhan minimum lima peratus dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi tahun ini, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Beliau menyatakan keyakinan bahawa pertumbuhan KDNK separuh kedua, yang perlu mencapai 5.6 peratus bagi memenuhi sasaran tahun sepenuhnya, akan mencukupi, disokong oleh pengunaan persendirian yang bingkas dan pelaburan kukuh.

"Ia juga akan disokong oleh projek-projek awam yang dipercepatkan dan mengekalkan eksport kukuh komoditi dan barangan pembuatan berasaskan sumber," kata beliau semasa berucap pada Panel Perbincangan Ekonomi suku tahunan Dewan Perniagaan dan Industri Kesatuan Eropah-Malaysia (EUMCCI).

Beliau berkata Malaysia pulih dengan baik daripada krisis 2008 hingga 2009.

"Momentum pertumbuhan kita sejak itu mampan. Pada separuh pertama tahun ini, KDNK berkembang pada 4.4 peratus," katanya.

Ahmad Husni berkata jumlah dagangan Malaysia dengan negara-negara Asean meningkat dengan banyak.

"Bagi tempoh 2005 hingga 2010, nilai jumlah dagangan Malaysia dengan negara-negara Asean pada purata US$82 bilion setahun.

"Pada tahun pertama Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN berkuat kuasa, angka ini berkembang sebanyak 24 peratus kepada lebih RM305 bilion," katanya. - BERNAMA

0 ulasan

Perkhidmatan awam jangan 'seronok sendiri': Muhyiddin [ketika merealisasikan semua sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)]

Berita Harian Online|Perkhidmatan awam jangan 'seronok sendiri': Muhyiddin

2011/10/20

KUALA LUMPUR: Perkhidmatan awam tidak seharusnya diulit perasaan 'seronok sendiri' ketika merealisasikan semua sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang ditetapkan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata sebagai penjawat awam yang mendokong dan menjayakan dasar kerajaan, adalah penting untuk mereka sentiasa memikirkan soalan-soalan seperti apakah rakyat faham tentang usaha yang kerajaan lakukan selama ini.

"Kenapakah rakyat tidak bersama-sama menyertai untuk menjayakan usaha-usaha itu? Apakah impaknya cukup besar kepada rakyat untuk mereka menghargai apa yang dilakukan kerajaan selama ini? Dan di manakah silapnya apabila rakyat masih tidak berpuas hati dengan segala usaha dan pencapaian kita?" katanya.

Muhyiddin berkata demikian ketika berucap merasmikan Persidangan Perkhidmatan Awam ke-16 di Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) di sini hari ini.

Persidangan dua hari bermula hari ini turut melibatkan 20 tokoh tersohor negara dalam sektor awam, swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) yang akan berkongsi pendapat mereka dalam usaha memperkukuh lagi penyampaian perkhidmatan awam.

Hadir sama Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Malaysia Tan Sri Abu Bakar Abdullah, Pemangku Presiden Persatuan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik, Datuk Dr Mohd Azhar Yahaya dan Pengarah Intan, Dr Aminuddin Hassim.

Muhyiddin berkata kaghairahan memacu usaha-usaha pemerkasaan NKRA tidak seharusnya melekakan penjawat awam daripada memerhati hasil sampingan ketara yang terpaksa ditanggung rakyat masa kini iaitu kos sara hidup yang membebankan.

"Dalam hal ini, sektor awam perlu berada di barisan hadapan dengan mempelopori perkongsian pintar antara kerajaan dan rakyat bagi mengatasi kenaikan kos sara hidup menerusi pelaksanaan tindakan-tindakan yang efisien dan efektif.

"Ingin saya ingatkan sekali lagi bahawa rakyat sedang memerhati dan menilai usaha kita, kita tidak boleh alpa kerana sebarang kealpaan akan menyebabkan perkhidmatan awam diberikan penilaian negatif dan ditafsir sebagai tidak releven lagi dalam pembangunan negara," katanya.

Beliau berkata dalam memastikan setiap tindakan bagi mengutamakan kepentingan rakyat itu berjaya, pertemuan dan interaksi dengan rakyat adalah perlu untuk membolehkan suara dan rintihan rakyat didengar dan diberi perhatian.

"Juga penting, kerajaan perlu memastikan rakyat turut dilibatkan dan bersama-sama dalam proses penghasilan sesuatu dasar bagi mengelak ketidakpuasan hati yang boleh menimbulkan bangkangan dan penentangan," katanya.

Mengenai sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), Muhyiddin berkata berkata ia akan menjadi landasan utama kepada transformasi pengurusan bakat perkhidmatan awam yang akan meyaksikan perubahan radikal dalam pembangunan kerjaya itu.

Bagi menjayakan SBPA secara menyeluruh, budaya berprestasi tinggi hendaklah diwujudkan dalam perkhidmatan awam, katanya. - BERNAMA

0 ulasan

KPKT sasar bina 78,000 unit rumah kos rendah RMK-10

Berita Harian Online|KPKT sasar bina 78,000 unit rumah kos rendah RMK-10

2011/10/20

KUALA LUMPUR: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) menyasarkan untuk membina 78,000 unit rumah kos rendah awam di seluruh negara di bawah Program Perumahan Rakyat dan Program Bantuan Rumah di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Menterinya, Datuk Seri Chor Chee Heung, berkata Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang berkonsepkan usahasama antara kerajaan dan swasta adalah untuk memenuhi keperluan rakyat berpendapatan rendah dan ia dijual dengan harga antara RM150,000 dan RM350,000 bergantung pada lokasi.

Chor berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Teresa Kok Suh Sim (DAP-Seputeh) yang meminta kementerian itu menyatakan jumlah rumah mampu milik akan dibina, harganya dan bagaimana kementerian akan mengatasi masalah kenaikan harga rumah di Malaysia.

"Mengenai kenaikan harga rumah, kementerian melaksanakan beberapa mekanisme, termasuk pengurangan 'Loan to Value' kepada 70 peratus sahaja bagi pinjaman perumahan untuk pembelian rumah ketiga dan seterusnya," katanya.

Selain itu, Cukai Keuntungan Harta Tanah yang diperkenalkan pada 1 Januari tahun lalu oleh kementerian adalah untuk mengurangkan aktiviti spekulasi yang menyebabkan kenaikan harga rumah. - BERNAMA

0 ulasan

CUEPACS saran penjawat awam lakukan protes kenaikan harga barang mulai bulan depan

Berita Harian Online|CUEPACS saran penjawat awam lakukan protes kenaikan harga barang mulai bulan depan

2011/10/25

KUCHING: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyarankan 1.3 juta penjawat awam di negara ini melakukan protes secara senyap terhadap kenaikan harga barang terutama ayam mulai bulan depan.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata protes boleh dilakukan dengan mengurangkan kekerapan ke pasar selain mencari alternatif yang lebih murah bagi membantah tindakan peniaga menaikkan harga barangan tanpa sebab munasabah.

"Penjawat awam belum mendapat manfaat gaji naik dan bonus, peniaga sudah mula ambil kesempatan," katanya kepada BERNAMA selepas taklimat isu semasa CUEPACS dengan ketua jabatan dan penjawat awam, di sini hari ini.

Kata beliau masanya sudah tiba bagi semua penjawat awam bersatu dan menggunakan hak mereka sebagai pengguna.

Fenomena kenaikan harga barangan terutama ayam berlaku di seluruh negara termasuk di negeri ini dan kesannya semakin dirasai pengguna.

Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Sarawak, Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman sebelum ini, dilapor berkata harga ayam di Sarawak kini antara RM9.50 dan RM11.50 sekilogram bergantung kepada lokasi, susulan kekurangan bekalan sejak bulan lalu.

Bagaimanapun beliau menjangka harga ayam kembali ke paras biasa iaitu antara RM7.50 dan RM8 sekilogram pada pertengahan bulan depan apabila bekalan kembali normal. - BERNAMA

1 ulasan

Jumaat, 21 Oktober 2011

GOOGLE search on 21.10.2011

image

Most of the times, I keep on waiting and expecting ‘the art’ while using the google search ;-)

Awesome! and it so admiring..

0 ulasan

Rabu, 19 Oktober 2011

~Imam Syafie Rahimahullah~

"Malapetaka paling besar adalah bila engkau mencintai seseorang yang sedang mencintai orang lain. Atau jika engkau mengharapkan kebaikan seseorang, akan tetapi orang itu berharap agar kita celaka atau binasa".

~Imam Syafie Rahimahullah~

0 ulasan

Ahad, 16 Oktober 2011

Impian jadi nyata: Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)

Berita Harian Online|Impian jadi nyata
Oleh Azrina Ahzan
bhnews@bharian.com.my
2011/10/16

 

image

PENIAGA pasar malam, Mohammad Norazam Azman Shah, 25, bertuah nombornya yang pertama diundi Najib untuk memiliki rumah Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Presint 11, Putrajaya, semalam.

image 

NAJIB bersama Rosmah menunjukkan nombor cabutan undi sebahagian daripada lebih 7,000 permohonan bagi 560 unit rumah mampu milik fasa pertama di bawah Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) sambil diperhatikan Tengku Adnan serta Dr Jamaluddin (kanan) di Dewan Kompleks Kejiranan Presint 11, Putrajaya, semalam.
 

Perdana Menteri jamin lebih banyak rumah PR1MA akan dibina

PUTRAJAYA: Sejak Program Perumahan 1Malaysia (PR1MA) yang pertama di Presint 11 dibuka pada 30 September lalu, lebih 7,000 permohonan diterima dan semalam, 560 pemohon gembira kerana menjadi pemilik pertama program rumah mampu milik itu manakala 200 lagi dipilih dalam senarai menunggu.

Ramai yang kecewa tetapi Datuk Seri Najib Razak menegaskan mereka yang tidak berjaya boleh memohon semula bagi projek PR1MA akan datang, kerana lebih banyak rumah seumpama itu akan dibina.

Dalam ucapannya Perdana Menteri berkata, kerajaan akan terus campur tangan melalui program khusus itu bagi membantu lebih ramai rakyat Malaysia memiliki rumah berkualiti pada harga rendah.

Katanya, sasaran program itu adalah membangunkan rumah mampu milik bagi memenuhi keperluan golongan berpendapatan sederhana yang hidup di bandar besar sehingga terpaksa menanggung kos perbelanjaan harian yang tinggi khususnya kos pengangkutan.

“Memiliki rumah sendiri adalah satu impian dan cita-cita rakyat yang diambil berat oleh kerajaan. Ini adalah kerana memiliki rumah sendiri akan menyemai perasaan memiliki selain mempunyai rumah berhampiran tempat kerja. Lagipun, kerajaan sedar tinggal berhampiran dengan tempat kerja mampu meningkatkan produktiviti rakyat," katanya pada majlis pengundian terbuka pertama PR1MA untuk rumah mampu milik di Presint 11 di sini, semalam.

Hadir sama, isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Seri Dr Jamaludin Mohd Jarjis; Ketua Pegawai Eksekutif PR1MA, Datuk Abdul Mutalib Alias dan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Ahmad Phesal Talib.

Rumah PR1MA ditawarkan pada harga RM120,000 dan RM150,000 seunit berbanding harga pasaran rumah terbabit RM175,000 dan RM220,000 seunit yang dijangka siap sepenuhnya pada suku kedua 2014. Projek itu dibangunkan Putrajaya Holdings Sdn Bhd (PjH) dengan kerjasama Unit PR1MA, Jabatan Perdana Menteri.

Ia dibuka kepada warga negara Malaysia berumur 21 tahun ke atas, bermastautin atau bekerja di Putrajaya dan juga pengundi berdaftar Parlimen berkenaan; tidak memiliki lebih daripada satu rumah di Malaysia dan pendapatan isi rumah kasar tidak melebihi RM6,000 sebulan.

Najib berkata, lebih banyak program PR1MA akan dibina di sekitar kawasan bandar seperti Putrajaya, Cyberjaya dan Lembah Klang bagi memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang masih belum memiliki rumah untuk mempunyai kediaman sendiri.

“Peningkatan harga rumah di kawasan bandar akan mendorong perpindahan dari kawasan bandar ke luar bandar dan secara tidak langsung ia akan memberi komplikasi atau tekanan sosial dan ekonomi kepada golongan terbabit.

“Ini kerana difahamkan harga purata rumah teres baru sekarang adalah RM450,000 sebuah, yang memerlukan bayaran ansuran bulanan sehingga RM3,000 sebulan bagi tempoh pinjaman 20 tahun, menyebabkan sebilangan besar rakyat di kawasan bandar tidak mampu untuk memiliki kediaman sendiri di Lembah Klang,” katanya.

Sementara itu, peniaga makanan di Pasar Tani Mega Putrajaya di Presint 2, Mohamad Norazam Azman Shah, 25, melahirkan rasa terkejut kerana menjadi pemohon pertama yang nombor undian dicabut pada majlis pengundian di dewan Kompleks Kejiranan Presint 11 di sini.

Bapa kepada bayi berusia tujuh bulan yang kini tinggal bersama ibu bapanya di Presint 9, menganggap dirinya amat bertuah kerana nombornya dicabut sendiri oleh Najib, sekali gus memberinya peluang untuk memiliki kediaman sendiri.

“Selama hampir tiga tahun saya cuba mencari rumah di kawasan sekitar termasuk Bangi dan Kajang tetapi gagal kerana harga yang ditawarkan terlalu tinggi, berbanding dengan pendapatannya hanya sekitar RM2,000 sebulan.

“Pemilihan hari ini dapat merealisasikan impian saya untuk terus tinggal di Putrajaya kerana saya memang suka tinggal di sini, memandangkan keadaannya yang aman dan menenangkan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PR1MA, Datuk Abdul Mutalib Alias menjelaskan, senarai menunggu itu bertujuan memudahkan proses seterusnya jika ada pemohon yang dipilih dalam senarai awal tidak memenuhi syarat termasuk gagal memperoleh pembiayaan daripada bank atau institusi kewangan.

INFO
Rumah PR1MA

RM400,000 had maksimum harga rumah

RM6,000 pendapatan bersama pasangan suami isteri

Rumah pertama bagi pasangan suami isteri

1,880 unit akan dibina 2011 di Putrajaya dan Bandar Tun Razak

7,700 unit dibina 2012 di Cyberjaya, Putra Heights, Seremban, Damansara dan Bukit Raja

Pengecualian duti setem surat perjanjian

0 ulasan

Jumaat, 14 Oktober 2011

Pengurusan Islam kini lebih tersusun, sistematik

Berita Harian Online|Pengurusan Islam kini lebih tersusun, sistematik
Oleh Nik Salida Shuhaila

2011/09/29
Pelbagai dasar dirangka untuk mengeratkan perpaduan rakyat berbilang bangsa, agama

DULU Malaysia hanya dikenali sebagai negara kecil serta terpencil yang tersepit antara tanah Indonesia dan Siam. Tiada apa yang istimewa, melainkan beberapa pelabuhan utama yang mempopularkan jenama Tanah Melayu sehingga maklum di serata lautan dan daratan.

Hari ini, Malaysia gah di persada antarabangsa sebagai sebuah negara mempunyai identiti berbeza dan terkehadapan dalam kelasnya yang istimewa.

Pentadbiran hal-ehwal Islam juga menjadi agenda utama dalam sistem kepemimpinan negara dan negeri, sekali gus mempertahankan akidah umat Islam, memperteguhkan undang-undang yang tidak bertentangan dengan objektif keadilan seperti termaktub dalam al-Quran dan Sunnah.

Sistem pentadbiran Islam yang sekian lama menjadi tampuk pemerintahan berpaksikan raja berdaulat, dengan adanya budaya tidak bertentangan syariat dijadikan adat, memuncakkan Malaysia dan warganya bersaing dalam komponen pentadbiran dengan negara Barat.

Tidak dapat dinafikan, sejak sebelum negara merdeka, Islam dan ajarannya sudah memacu dunia Melayu sehingga mampu membawa satu bentuk perubahan budaya yang besar. Fasa pertama transformasi seawal tahun 1200, iaitu penghijrahan akidah daripada bukan Islam kepada Islam.

Fasa kedua bermula pada 1400, iaitu dari kehidupan jauh dari panduan agama kepada cara hidup Muslim sehingga timbul semangat tasauf dan kalam dan fasa terakhir, bermula 1700, yang menjadi kesinambungan pemantapan Islamisasi.

Islam bukan hanya mampan sebagai akidah orang Melayu, tetapi semangatnya juga melengkapkan transformasi jati diri mereka yang sebelumnya tenggelam dalam kejahilan.

Sebelum sistem pengurusan Islam dibentuk dan diamalkan dalam konteks lebih tersusun dan sistematik seperti hari ini, Tanah Melayu sudah menjadi antara pusat pengajian Islam utama sebelum kurun ke-20, sehingga kelemahannya ketara semasa penjajahan Portugis dan fungsinya diambil alih oleh Acheh. Kesultanan Brunei juga tidak ketinggalan memainkan peranan penting menyebarkan fahaman Islam kepada negara jiran.

Selepas merdeka daripada penaklukan dan penjajahan, kepemimpinan negara tidak berputus asa membangunkan kembali dunia Islam, terutama dalam bentuk pentadbiran dan pengurusan adil serta saksama.

Itulah juga yang dianjurkan agama Islam, malah Islam juga menggariskan panduan lengkap sebagai pedoman umatnya dalam sesebuah negara berkerajaan.

Pembaharuan dalam pentadbiran dan pengurusan Islam berkonsepkan penambahbaikan sejak merdeka sehingga hari ini melonjakkan identiti setiap warga Malaysia menjadi lebih tertib dalam beragama, terpimpin, bijaksana, dilindungi undang-undang dan bersatu padu.

Organisasi, strategi, gagasan dan wawasan dilaksanakan pihak pemerintah sama ada dalam rangka Persekutuan, negeri atau wilayah memperteguhkan akidah dan semangat Islam serta membantu pengamalan nilai murni dalam kalangan rakyat.

Hari ini, transformasi pengurusan Islam terus menjadi agenda kerajaan untuk menyemarakkan sistem pemerintahan adil dan bijaksana. Pelbagai dasar dirangka untuk membangunkan rohani dan jasmani serta mengeratkan perpaduan rakyat berbilang bangsa dan agama.

Ia menjelaskan bahawa pengurusan Islam tidak pernah meminggirkan sesiapa, bahkan sikap amanah terhadap urusan ditadbir adalah seiring dengan piawaian dan standard deklarasi antarabangsa dalam pentadbiran sesebuah negara.

Rakyat pula perlu lebih bertanggungjawab dalam perbuatan dan lisan, memperkasa modul pembangunan minda, identiti serta peribadi supaya seiring dengan transformasi yang syarie.

Asas pentadbiran dan pengurusan negara berpaksikan nilai mulia tidak menafikan kebebasan beragama. Perkara 11 (1) Perlembagaan Persekutuan Malaysia menggariskan setiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya.

Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan mengangkat status Islam sebagai agama Persekutuan, dan agama lain boleh diamalkan dengan aman.

Pentadbiran hal-ehwal Islam juga menjadi agenda utama dalam sistem kepemimpinan negara dan negeri, sekali gus mempertahankan akidah umat Islam, memperteguhkan undang-undang yang tidak bertentangan dengan objektif keadilan seperti termaktub dalam al-Quran dan Sunnah.

Pengurusan ekonomi dan muamalat, memperkukuhkan institusi pengurusan fatwa demi pengislahan sosial dan cara hidup ditajdidkan dengan ijtihad baru serta penambahbaikan dalam sistem pendidikan menterjemahkan Islam dalam cara hidup.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Islam Malaysia, kini melanjutkan pelajaran di United Kingdom

0 ulasan

Khutbah Jumaat: Ihsan mampu kawal diri daripada terjebak gejala rasuah

Berita Harian Online|Khutbah Jumaat: Ihsan mampu kawal diri daripada terjebak gejala rasuah

2011/09/30

RASUAH menjadi penyakit dan jenayah yang menular dalam kehidupan masyarakat di semua tempat. Tidak ada negara boleh mendakwa bebas daripada rasuah, cuma yang boleh dibezakan pada tempoh satu-satu masa hanyalah dari segi tahap keseriusan jenayah rasuah yang berlaku. Rasuah dalam perspektif hukum Islam adalah haram berdasarkan al-Quran, Sunnah dan ijmak ulama.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan berbuat dosa, pada hal kamu mengetahui (salahnya).” (Surah al-Baqarah, ayat 188)

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertanggungjawab mengendalikan jenayah rasuah dan sepanjang siasatan dijalankan, SPRM tidak membezakan antara satu pihak dengan pihak lain. Setiap kesalahan rasuah, penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa, SPRM akan mengambil tindakan undang-undang ke atas mereka tanpa mengira pangkat atau taraf kedudukan. Kesalahan rasuah bukan terletak kepada kecil atau besar jumlah transaksi tetapi pihak yang terbabit iaitu pemberi, penerima atau orang tengah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Pemberi rasuah dan penerima rasuah akan masuk ke dalam api neraka.” (Hadis riwayat at-Thobarani)

Jika amalan rasuah terus meningkat, dikhuatiri akan mengancam kestabilan politik, ekonomi dan keselamatan negara. Mengapa amalan rasuah berlaku?

Berdasarkan pemerhatian, antara faktor utama menyebabkan berlaku rasuah ialah bernafsu besar atau sifat tamak haloba, mahu hidup mewah, memburu kekayaan dengan cepat, tidak bersyukur serta terikut-ikut rakan sekerja.

Seseorang yang didorong perasaan tamak haloba serta mementingkan diri amat cekap dan berani melanggar batasan digariskan Islam pada hal perbuatan itu boleh menyusahkan diri sendiri selain mengakibatkan punca pendapatan tidak halal.

Ingatlah darah daging daripada hasil yang haram, maka api neraka adalah tempatnya seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh hasil dari makanan yang haram itu maka api neraka adalah lebih utama untuknya.” (Hadis riwayat al-Tarmizi)

Satu perkara lagi yang mendorong berlaku gejala rasuah ialah kurangnya penghayatan kepada sifat ihsan yang bermaksud kita melaksanakan sesuatu perkara untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT dengan perasaan yakin seolah-olah kita dilihat dan dipantau Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW ketika di tanya Jibril mengenai ihsan yang maksudnya: “Apakah ihsan itu? Sesungguhnya kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, tetapi jika kamu tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihat kamu.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Sifat ihsan akan melahirkan mereka yang bertanggungjawab dan beristiqamah melakukan tugas sama ada ketika berdepan dengan orang ramai atau di tempat sunyi, ketika bersama majikan ataupun ketika ketiadaan majikan.

Ingatlah semua wang kekayaan yang didapati dengan cara haram adalah tidak berkat. Kekayaan secara haram tidak membawa kesenangan dan kebahagiaan dalam hidup, menyebabkan kesengsaraan serta kecelakaan di dunia dan akhirat.

Satu lagi kesan buruk daripada jenayah rasuah ialah tertolaknya ibadah solat dan doa kerana mengguna sumber yang haram. Alangkah ruginya kita disebabkan perbuatan ini ibadah dan doa menjadi sia-sia justeru menjauhkan kita daripada rahmat Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Mereka ditimpa kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali dengan adanya sebab dari Allah dan adanya sebab dari manusia. Dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah, dan mereka ditimpa kemiskinan. Yang demikian itu, disebabkan mereka ingkar akan ayat Allah, dan mereka membunuh Nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu disebabkan mereka derhaka dan melampaui batas.” (Surah Ali-Imran, ayat 112).

Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

0 ulasan

Pakaian, percakapan cerminan peribadi

Berita Harian Online|Pakaian, percakapan cerminan peribadi
Oleh Mohd Adid Ab Rahman

2011/10/06

UMAT Islam diperintahkan Allah dan Rasul-Nya sentiasa menjaga maruah diri, keluarga, jiran dan masyarakat seluruhnya daripada perbuatan bercanggah ajaran Islam yang suci serta perkara mengundang kemurkaan Allah SWT.

Firman Allah yang bermaksud: “Hai orang beriman pelihara dirimu dan keluargamu daripada api neraka.” (Surah At-Tahrim, ayat 6)

Gambaran masyarakat Islam hari ini sungguh membimbangkan dengan corak kehidupan yang sudah renggang dari nilai Islam sebenar seperti cara berpakaian, pergaulan serta percakapan yang tidak mencerminkan ciri Islam. Semakin hari semakin bertambah tenat dan ini memerlukan usaha terancang serta kesungguhan semua pihak untuk menyekat gejala tidak sihat dari terus berleluasa. Mereka perlu dibimbing supaya kembali kepada ajaran Islam yang menggalakkan
kita berbuat kebaikan dalam kehidupan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan jangan kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan dan berbuat baik kerana sesungguhnya Allah SWT menyukai orang yang berbuat baik.” (Surah Al-Baqarah, ayat 195)

Maruah seseorang dapat dinilai dalam tiga aspek iaitu cara berpakaian, percakapan dan pergaulan. Jika elok ketiga-tiga ini, maka dikatakan kita ada harga diri dan bermaruah pada pandangan masyarakat serta mulia di sisi Allah SWT.

Islam selalu menekankan soal berpakaian dan cara berpakaian turut digariskan supaya kelihatan sopan, tidak jarang menampakkan susuk badan, tidak menyerupai pakaian lelaki atau sebaliknya selain mengelak pakaian mempunyai simbol merujuk kepada agama lain.

Perkembangan fesyen tidak boleh dielak atau dinafikan tetapi umat Islam perlu bijak memilih fesyen yang sesuai mencerminkan keperibadian mereka sebagai Muslim yang mementingkan kebersihan, kemas dan menutup aurat.

Jika aurat didedahkan maka jatuh maruah seseorang itu, bukan satu kemegahan seperti tanggapan sesetengah orang.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami sudah menurunkan kepada kamu (bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmat-Nya kepada hamba-Nya) supaya mereka mengingati-Nya (dan bersyukur).” (Surah Al-‘Araf, ayat 26)

Selain itu, Islam menyuruh kita berbicara atau bertutur dengan sopan seimbang tuntutan syarak. Rasulullah SAW adalah contoh terbaik yang menampilkan kata-kata baik, lemah-lembut dan sopan dalam berinteraksi.

Sesiapa mendengarnya pasti akan berasa senang dan sejuk hati. Perkataan dikeluarkan jauh daripada sia-sia malah penuh dengan manfaat seperti menyeru ke arah kebenaran yang diperintahkan Allah. Orang yang menjaga lidahnya akan diredai Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: “Tiada kebaikan dalam segala urusan yang mereka tempuhi melainkan menyeru ke arah kebenaran atau melakukan segala kebajikan ataupun mendamaikan di antara manusia bergaduh dan sesiapa melaksanakan demikian adalah untuk menuntut keredaan Allah, semoga Allah berikannya pahala yang berlipat ganda.” (Surah An-Nisa’, ayat 114)

Seseorang yang tidak dapat mengendalikan lidahnya seperti suka membuat fitnah, berbohong serta mencela, mencerminkan kerosakan hatinya dikuasai luapan nafsu dan bisikan syaitan. Orang seperti ini me

Dalam pergaulan sehari-hari kita perlu menjauhi hal boleh menyakiti hati orang lain. Membudayakan sikap dan tindakan yang boleh menyenangkan hati orang lain seharusnya menjadi amalan setiap Muslim.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang Islam adalah saudara bagi orang Islam yang lain, yang tidak boleh menzalimi antara satu sama lain, dan jangan mengabaikan pertolongan kepadanya dan sesiapa yang menunaikan hajat saudaranya, Allah sentiasa menunaikan hajatnya, dan sesiapa yang melepaskan saudaranya daripada bala atau sebarang kesusahan, Allah akan melepaskan kesusahannya pada hari kiamat dan sesiapa yang menutup keaiban saudaranya, Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud).

0 ulasan

Khutbah Jumaat: Ikhlas beribadat hindar perbuatan maksiat

Berita Harian Online|Khutbah Jumaat: Ikhlas beribadat hindar perbuatan maksiat

2011/10/07

UMAT Islam diingatkan oleh Allah SWT bahawa kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

Saidina Ali berkata: “Hai dunia, tipulah orang lain selain aku. Aku telah menceraimu dengan talak tiga. Umurmu pendek, perhiasanmu sulit dan bahayamu sangat besar. Betapa sedikit bekalku, betapa panjang perjalananku dan betapa sunyi jalanku.”

Justeru, dalam mengabdikan diri kepada Allah SWT, manusia dapat digolongkan kepada dua golongan. Pertama, mereka yang taat dan patuh menjalankan perintah Allah SWT dan kedua, mereka yang ingkar dengan ketentuan serta ketetapan Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bandingan dua golongan itu samalah seperti orang yang buta serta pekak, dengan orang yang celik serta mendengar; adakah kedua-dua golongan itu sama keadaannya, maka tidakkah kamu mengambil peringatan.” (Surah Hud, ayat 24)

Orang yang beriman menyerahkan kehidupan kepada Allah SWT. Mereka lebih mementingkan keredaan Allah SWT daripada bermewah dengan kehidupan dunia, menjaga solat, menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan tidak berguna.

Menafkahkan harta mereka ke jalan Allah SWT, menjaga kemaluan atau kehormatan daripada kemungkaran, tidak melampaui batas dalam bertindak dan sentiasa menjaga amanah. Sebaliknya bagi yang ingkar dan maksiat, mereka berpegang teguh dengan tali syaitan yang menguasai kehidupan mereka.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Syaitan telah menguasai mereka, sehingga mereka lupa mengingati Allah; mereka itulah puak syaitan. Ketahuilah, bahawa puak syaitan itu orang yang rugi.” (Surah al-Mujadalah, ayat 19)

Musuh Allah SWT iaitu syaitan menggunakan dua cara untuk mewujudkan pintu godaan ke lembah maksiat, dengan lisan ataupun perbuatan. Cara lisan lebih penting daripada perbuatan kerana di situlah terhimpun segala pujuk rayu dalam jiwa.

Saidina Mu’adz pernah bertanya kepada Rasulullah SAW amalan yang dapat memasukkan ke syurga dan menjauhkan daripada api neraka. Maka Rasulullah SAW memegang lidahnya sendiri lalu bersabda: “Hendaklah kamu menjaga ini. Selanjutnya Baginda bersabda: Sesungguhnya kita akan dipertanggungjawabkan atas apa yang kita perkatakan.”

Allah SWT menyingkap rancangan musuh-Nya sebagai pintu masuk yang merosakkan manusia antara lain, ajakan kepada kejahatan, menanam rasa takut miskin, menyemai nilai dusta, menanamkan permusuhan antara individu, keluarga dan masyarakat.

Mencegah daripada mengingati Allah SWT dengan kesenangan atau kesulitan, menghalalkan apa yang diharamkan Allah SWT, menanam rasa putus asa, takjub, ego, takbur, memperbanyakkan harta untuk sekadar disimpan bukan kepentingan umum.

Hasil daripada Allah SWT menyingkap pintu musuh Allah ini, maka lahirlah manusia terpaut dengan ajakan serta bisikan yang mendatangkan kerosakan pada kehidupan manusia itu sendiri. Dengan godaan, akhirnya ramailah manusia bergabung menjadi pengikut kemaksiatan ini.

Bagi menutup pintu maksiat, hendaklah kita sedar dan insaf bahawa pintu taubat sentiasa terbuka. Mereka yang ingin bertaubat dan hidup tanpa maksiat hendaklah ikhlas serta menyerah diri sepenuhnya kepada Allah SWT untuk mengelak diperhambakan hawa nafsu.

Dalam kehidupan hari ini ramai menghadapi penyakit hidup bermaksiat. Ingatlah, kejadian yang berlaku masa kini seperti gejala sosial, keruntuhan akhlak, kes jenayah, pembunuhan, penindasan, membunuh diri, kejahatan, kezaliman adalah perbuatan yang dipengaruhi hawa nafsu.

Mereka yang menjadikan nafsu sebagai petunjuk kehidupan akan gagal, resah kerana diburu rasa bersalah kepada Allah dan diri sendiri.

Marilah kembali ke jalan yang benar dengan melakukan amal soleh, menutup pintu maksiat dan mengingati akhirat supaya kita sedar hakikat kehidupan.

0 ulasan

2 ancaman suka lengah bertaubat

Berita Harian Online|2 Ancaman suka lengah bertaubat
Oleh Mohd Adid Ab Rahman

2011/10/11

MANUSIA dilahirkan dalam keadaan fitrah tetapi kerana perbuatannya sendiri yang berlawanan dengan acuan ajaran Islam atau perintah Allah, maka terpalit dosa.

Kita sebagai manusia biasa harus menerima hakikat kita tidak pernah terlepas daripada kesalahan serta kekhilafan yang dipengaruhi oleh suasana lingkungan, bisikan syaitan dan kehendak nafsu. Disebabkan itu, apabila melakukan kesalahan, kita perlu segera bertaubat.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap Bani Adam itu bersalah dan berdosa, dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah mereka yang bertaubat.”

Bagi hati yang dipenuhi keinsafan, sudah tentu tidak mahu berterusan berada dalam dosa, sepanjang waktu berusaha mencari jalan membersihkan diri dengan bertaubat supaya dapat beralih daripada kegelapan kepada cahaya hidayah.

Bertaubat adalah suruhan Allah dan amalan rutin Rasulullah SAW yang wajib dilaksanakan segera tanpa berlengah. Malangnya suruhan ini dipandang sepi dengan alasan ‘masa masih panjang lagi.’

Alasan itu sangat dangkal dan jahil kerana taubat bukan khusus untuk golongan tua kerana kematian tidak mengira usia. Persoalannya apakah kita boleh hidup sampai tua? Kita sedia maklum orang yang sengaja melambat-lambatkan memohon ampun dan bertaubat akan berdepan dua bahaya besar.

Pertama, hatinya penuh dengan karat akibat perbuatan maksiat atau keingkaran dilakukan tanpa henti kepada Allah sehingga menjadi sangat susah untuk mengikis dan menghapuskannya.

Kedua, maut atau penyakit datang sebelum sempat ia membersihkan karat di hati, ia menemui Allah SWT dalam keadaan hatinya penuh kekotoran dosa dan pasti menyeretnya kepada suasana hidup tidak selamat di akhirat nanti.

Oleh itu, apabila menyedari telah melakukan dosa, maka segeralah minta ampun daripada Allah SWT dengan bertaubat. Orang yang bertaubat atas dasar kerelaan, keinsafan, ikhlas hati dan bersungguh-sungguh hendaklah yakin Allah SWT pasti menerima taubatnya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Barang siapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan, memilih jalan lurus, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan Tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.” (Surah AI-Maidah, ayat 39)

Ni’mat Shidqi dalam bukunya Pembalasan: Syurga atau Neraka berkata, ayat 82 surah Toha meletakkan syarat mengenai taubat iaitu memilih jalan yang benar, mengerjakan amalan soleh untuk menebus kesalahan lalu, meninggalkan kejahatan dan menukar sikap dari buruk kepada baik.

Sebelum penyesalan menjadi tidak berguna dan tangisan menjadi sia-sia, kita hendaklah bersikap positif iaitu segera bertaubat dan terus giat melakukan kebaikan secara berterusan.

0 ulasan

~Imam Hasan Al-Basri~

“Tidaklah datang suatu hari dari hari-hari di dunia ini melainkan ia berkata, “Wahai manusia! Sesungguhnya aku adalah hari yang baru, dan sesungguhnya aku akan menjadi saksi (di hadapan Allah) atas apa-apa yang kalian lakukan padaku. Apabila matahari telah terbenam, maka aku akan pergi meninggalkan kalian dan takkan pernah kembali lagi hingga hari kiamat.”

~Imam Hasan Al-Basri~

0 ulasan

~Rasulullah Salallahualaihi Wassalam~

Rasulullah Salallahualaihi Wassalam bersabda: Berhati-hatilah kamu dengan berprasangka kerana sesungguhnya berprasangka itu adalah sebohong-bohong ucapan.

0 ulasan

~Imam Sufyan At- Tsauri~

Sesungguhnya seorang lelaki itu berharta bila dia zuhud di dunia, dan sesungguhnya dia fakir bila gemar pada dunia.

~Imam Sufyan At- Tsauri~

0 ulasan

Khamis, 13 Oktober 2011

Rasulullah S.A.W. Dengan Sebiji Limau

“Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya. Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum.

Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan “Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya.”

Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di’tewas’kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.

leaf-maple (1)

0 ulasan

Lirik Di Saat Aku Mencintaimu – Dadali

Mengapa kau pergi
Mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu
Berharap engkau jadi kekasih hatiku
Malah kau pergi jauh dari hidupku

Menyendiri lagi
Menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku

Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

Menyendiri lagi
Menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku

Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

Semoga engkau kan mengerti
Tentang perasaan ini
Maaf ku telah terbuai
Akan indahnya cinta
Maaf sungguh ku tak bisa
Untuk kembali padamu
Maaf ku telah terbuai
Akan indahnya cinta

Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

Aku inginkan diri mu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

0 ulasan

Selasa, 11 Oktober 2011

Mutiara Kata: Ilmu

  • “Kegembiraan kerana ilmu itu akan abadi,
  • kemuliaan kerana ilmu akan lestari (kekal, tetap), dan
  • kebenaran kerana ilmu akan kekal.

sedangkan…

  • kegembiraan kerana harta akan mudah hilang,
  • kemuliaan yang disebabkan harta akan mengarah kepada kehancuran, dan
  • kebenaran kerana harta akan pudar.”

leaf-maple

 

0 ulasan

Mutiara Kata": Sari Kehidupan

"Iman, kesihatan, kekayaan, kebebasan, rasa aman, semangat muda dan ilmu adalah sari daripada semua yang diinginkan oleh orang yang berfikir.

Namun hanya sedikit yang mampu mendapatnya sekali gus".

leaf-maple

0 ulasan

Semangat Cinta Rabiah+Khadijah+Mariam+Aisyah Kepadaku

Allah...
Saya amat sedih

Allah...
Kadang-kadang saya kecewa dengan perjalanan saya ini
Mengapa sukar saya merasai kebahagiaan seperti insan itu
(kerana aku membandingkan dengan yang lebih bahagia)

Ya Allah...
Kau kurniakan saya cinta sejati seperti ibu Rabiah Al-Adawiyah
Kau kurniakan saya kesetiaan seperti ibu Siti Khadijah
Kau kurniakan saya kekuatan seperti ibu Mariam
Kau kurniakan saya kehebatan seperti ibu Aisyah

Ya Allah...
Ya Allah...
Ya Allah...

Kepada MU saya kembali


e.m.a.s.
10.10.2011
11.15 p.m.



1 ulasan

Isnin, 10 Oktober 2011

Kenangan di Suatu Malam

DSC_0530



0 ulasan

Selasa, 4 Oktober 2011

~Saidina Ali bin Abi Thalib~

Kehidupanmu adalah nafas-nafas ( detik-detik ) yang tertentu, apabila berlalu satu detik daripadanya nescaya telah berkuranglah satu juzuk (daripada umurmu)

~Saidina Ali bin Abi Thalib~

0 ulasan

Isnin, 3 Oktober 2011

~Imam Syafie Rahimullah~

Kamu inginkan kejayaan, namun kamu tidak menurut jalan-jalannya.

Sesungguhnya kapal itu tidak belayar di atas daratan.

~Imam Syafie Rahimullah~

0 ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...